Lebbeke : de veroordeling van de gemeente in de zaak De Biekorf breekt de belastingbetaler zuur op.

Op 18 december 2015, over deze onderwerpen: Bestuurszaken, Cultuur, Economie en ondernemen, Gemeenteraad, Lebbeke

Schadevergoeding loopt reeds op tot 700 000€.
Beroepsprocedure moet nieuw arrest over de verkiezingen van 2018 tillen.
Interpellatie N-VA in de Gemeenteraad: F. Saeys ontneemt interpellant Peter Huyck het woord en dreigt hem uit de raadszaal te zetten.

Lebbeke/Sogiaf:
Lebbeke is reeds jaren in een procedure verwikkeld tegen de fa. Sogiaf, de aannemer van het GC De Biekorf.

Reden: grote nalatigheden van de gemeente bij de voorbereiding en coördinatie der werken die geleid hebben tot aanzienlijke schade voor de aannemer. Dit leidde tot de veroordeling van de gemeente tot het betalen van een aanzienlijke schadevergoeding waarvan de totale vergoeding oploopt tot zowat 700 000€ (Hoofdsom, proceskosten, intresten, …).
De gemeente voorziet in haar begroting hiervoor slechts een bedrag van 280.000€ (90.000 + 190.000) voor deze procedure tegen Sogiaf. Lang niet genoeg dus om de schadevergoeding te betalen.
De gemeente wou vooralsnog komen tot een minnelijke schikking, maar dit dreigt op niets uit te lopen. De VLD-CD&V meerderheid heeft nu beslist tegen het vonnis in beroep te gaan.

Peter Huyck, gemeenteraadslid N-VA, voelde op de gemeenteraad van november, de burgemeester hierover stevig aan de tand. Die reageerde zo geprikkeld dat hij de heer Huyck het zwijgen oplegde en dreigde hem uit de vergadering te laten verwijderen. Of hoe het democratisch recht van een raadslid aan banden wordt gelegd door F. Saeys als met het met hem niet eens is!

Het vonnis:

Het gemeentebestuur werd door de Rechtbank van 1ste aanleg te Dendermonde veroordeeld tot het betalen van een bedrag van – voorlopig – zo’n 700 000€ bedraagt (schadevergoeding, kosten – deskundigen, dagvaarding - en intresten). De schadevergoeding is het gevolg van grote nalatigheden van de gemeente, zoals het laattijdig voorleggen of het ontbreken van een bodemonderzoek, plannen van stabiliteit, grondstudie, het vrijmaken van de werf, en vooral, de gebrekkige coördinatie door het opdrachtgevend bestuur. Hierbij dienen dan nog een aantal andere aanzienlijke kosten in rekening te worden gebracht zoals bvb. de advocatenkosten en de verder oplopende intresten.

Gemeente Lebbeke/firma Van Braekel

Alsof het dat alleen maar zou zijn. Zo is er in hetzelfde dossier nog een andere dagvaarding van ruim 100.000€ die ook nog dient verder onderzocht te worden via bijzonder dure expertises. De uitspraak in dit dossier wordt verwacht begin 2016.
Finaal is er dus nu reeds een veroordeling van ruim van 700 000€ die in het slechtste, doch aannemelijke, geval dient bijgesteld te worden tot ruim 800.000€, als ook deze laatste vordering zal toegevoegd worden.
Merkwaardig is dan ook de verklaring van de Burgemeester in Het Laatste Nieuws van september 2015. Hierin verklaarde hij letterlijk dat hij de vorderingen van de aannemers lachwekkend vond.
Blijkbaar vond hij dat alleen, want de rechter vonniste bijna integraal het bedrag dat door de aannemers gevraagd werd.

Geen minnelijke schikking maar wel in beroep tegen veroordeling:

Tevens verklaarde hij dat, indien er moest betaald worden, dit slechts (???) 280.000€ zou zijn. Dit was dan ook meteen een publiekelijke erkenning van schuld…
Allicht gewapend met deze verklaring en nog meer juridisch aanvoelen van de  burgemeester, trok hij ten strijde naar Sogiaf toe, om een minnelijke regeling uit te werken… Geen mens die weet wat hij zou gaan beloven om deze aannemer te doen afzien van de hem door de rechter toegekende schadevergoeding.

Men kwam dan ook van een kale reis terug...

Hierop besliste de burgemeester, om zonder enig nieuw inhoudelijk element, opnieuw de juridische strijd aan te gaan tegen de aannemer, nu in beroep bij de rechtbank…
Het is duidelijk. De heer Saeys wil op die mannier de procedure en uitspraak van de beroepsrechter, over de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2018 tillen en het nieuwe bestuur met de problemen opzadelen.

De burgemeester vergelijkt de gemeente graag met een bedrijf.
In een normale onderneming zou de politieke eindverantwoordelijke voor dergelijke grove nalatigheden “ontslag krijgen om dringende reden.”,of een C4 !

Niet zo in de politiek, want de factuur wordt doorgeschoven naar de Lebbeekse belastingbetaler.

De kosten dreigen nog verder op te lopen: als de beroepsrechter het vonnis van de eerste rechter zal bevestigen heeft dit voor gevolg dat nog meer interest, nog meer expertise-kosten en nog meer dagvaardingkosten dienen betaald te worden, om maar te zwijgen van de advocatenkosten…

Op de bovenstaande bemerkingen en vragen van Peter Huyck (N-VA)  aan de schepen van Financiën, met de klemtoon naar het hoe en waarom dat de budgettaire voorziening beperkt werd tot 280.000€ , was de enige commentaar:“De procedure is nog bezig”.
Op dergelijke wijze omgaan met de gemeentelijke financiën staat ons toe om zeer binnenkort een extra uitgaven van om en bij de 520.000€ te gaan zoeken…

Welk bestuur was er nu weeral goe bezig??? Alvast dat van Lebbeke duidelijk niet…

(Zie ook op de website van de aannemer Sogiaf,  (http://www.sogiaf.be/index.php/nl/referenties/publiek/9-nederlandse-cont...) .
Hier is te zien dat de totale kost van de aanbesteding voorzien werd op 2.451.749,49 euro, de dreigende boete voor Lebbeke kan nu reeds begroot worden op zowat 700.000€(enkel procedure/Sogiaf !). De te verwachten boete bedraagt dan ook 28.5% van de budgettaire waarde. Hierdoor komt men snel aan een effectieve investering van meer dan 3.150.000€.