Woningen Opwijksestraat bereikbaar met feestdagen

Op 22 december 2007, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen, Gemeenteraad, Lebbeke, Lokale economie, Middenstand, Mobiliteit, Verkeer (+ mobiliteit en openbare werken), Voorstellen

Rioleringswerken verlopen bijzonder traag

LEBBEKE - De aanleg van een nieuw rioolstelsel in het gedeelte Opwijksestraat, tussen de Bakkers- en de Hof-ter-Varenstraat, vordert traag. Met de feestdagen zal iedereen er echter op een veilige manier zijn woning kunnen bereiken.

De werken over een afstand van amper vijftig meter startten half oktober, de aannemer legt er nu de laatste hand aan de steenslagfundering.'Ik betwist geenszins het nut van deze werken, wel heb ik vragen bij de duur ervan', schreef gemeenteraadslid Goedele Uyttersprot (N-VA) in een brief aan het schepencollege. 'De bewoners konden wekenlang amper in hun woning, niet in hun garages, bakkerij Nissens derfde dagelijks klanten.

De leerlingen van De Puzzel-Het Puzzeltje en van de VBS moesten om langs de drukke Brusselsesteenweg. Een passant kwam bij de werken recent ten val en brak zijn voet.'

Marijke van Bakkerij Nissens bevestigt het klantenverlies: 'We hadden een terugval verwacht. Daarom ook zetten we een speciale aankoopactie op, maar toch zagen we ons klantenbestand vooral in de week tot minder dan de helft dalen. De werken zouden geen drie maanden duren, maar vandaag is het einde nog altijd niet in zicht.'

Goedele Uyttersprot pleit voor een minder hinder-aanpak bij de uitvoering van openbare werken. Wat zou betekenen dat de gemeente kortere uitvoeringstermijnen en hogere boeteclausules bedingt, de werken strakker controleert en breder informeert.

Burgemeester François Saeys (Open VLD) onderstreept dat wegen- en rioleringwerken, hoe klein ook hun omvang, niet zelden voor (onverwachte) problemen zorgen.

'De slechte ondergrond verplichtte de aannemer geruime tijd droogzuiging te plaatsen. Bovendien was het weer in oktober en november abnormaal slecht. Aan de kant van bakkerij Nissens trof de aannemer, deels onder de voorgevel, dan nog een oude, gemetselde riolering aan. Op haast ambachtelijke wijze moest daar gewerkt worden. De bouw van nieuwe meergezinswoningen noodzaakte ook verschillende werken aan de nutsleidingen.'