Toegevoegd punt GR : Voorstel tot invoering van “European Disability Card” voor personen met een handicap

Op 8 september 2017, over deze onderwerpen: Cultuur, Denderbelle, Federale Parlement, Gemeenteraad, Jong N-VA, Lebbeke, Wieze, Voorstellen
Zuhal

Op de gemeenteraad werd het voorstel besproken tot: Invoering van “European Disability Card” voor personen met een handicap.

N-VA raadslid Lebbeke Carin Meert stelde op de gemeenteraad voor om aan te sluiten bij het initiatief van de European Disability Card.
Dat is een kaart voor personen met een handicap, die dient als bewijs om aan te tonen dat ze in België erkend zijn als persoon met een handicap.

Het is Pieter Paul Moens uit Lebbeke, die zelf lijdt aan een autismespectrumstoornis, die reeds jaren geleden het idee opperde van een pas voor personen met een beperking en hiertoe het initiatief nam.. Daarin kreeg hij snel de steun van Helga Stevens, zelf doof geboren en inmiddels Europees parlementslid, en van voormalig staatssecretaris Elks Sleurs. Ondertussen zijn reeds heel wat gemeenten die zich hierbij hebben aangesloten en wordt het ook geïnitieerd in verschillenden andere landen.

De invulling van de kaart gaat vandaag in de eerste plaats naar het bevorderen en vereenvoudigen van de toegankelijkheid tot deelname aan sport, cultuur en vrijetijdsbesteding.In de startfase kunnen personen met een handicap met deze kaart, zonder discussies aan loketten, genieten van voorbehouden plaatsen en voordelige tarieven.

Lebbeke verleent reeds diensten op vlak van cultuur, sport en vrijetijdsbesteding en daarom vragen wij aan het gemeentebestuur om in het verlengde hiervan mee te stappen in dit project.

Dit punt werd in de Gemeenteraad van Lebbeke door alle aanwezige raadsleden goedgekeurd.