OMWONENDEN ZIJN OVERLAST BIJ GROTE EVENEMENTEN BEU

Op 6 december 2011, over deze onderwerpen: Fuifproblematiek, Jeugd, Jeugdraad, Jong N-VA, Lebbeke

Het gemeentebestuur van Lebbeke kreeg onlangs een brief van omwonenden van Zaal Ons Huis in de Leo Duboisstraat in Lebbeke met een resem klachten over overlast. "Als er een fuif plaatsvindt in Ons Huis is het miserie", klinkt het. "Fuifgangers doen aan wildplassen, ze geven over tegen de huisgevels en er is een hele nacht lang lawaaihinder. We willen dat dit stopt." Nadat buren aan de alarmbel trokken, riep het Lebbeekse schepencollege de veiligheidscel bij elkaar om zich over het probleem te buigen. Die cel bestaat uit de burgemeester en vertegenwoordigers van milieudienst, brandweer, politie en technische dienst. Zij oordeelde, in overleg met de vzw Parochiale Werken die eigenaar is van Ons Huis, om voortaan geen megafuiven meer te laten plaatsvinden in het complex. "Het is duidelijk dat megafuiven niet kunnen in ons centrum. Ze brengen te veel overlast met zich mee", zegt burgemeester François Saeys (Open Vld).

Veiligheidsaspect

Schepen van Jeugd Ronny Heuvinck (sp.a) besprak de beslissing ondertussen met de Lebbeekse jeugdraad. "Ik wil wel benadrukken dat fuiven nog altijd kan in Lebbeke", zegt hij. "Alleen voor megafuiven wordt geen toestemming meer gegeven. De bestaande openluchtfuiven en andere kleinschalige fuiven kunnen nog steeds, mits goede afspraken en overleg met de veiligheidscel. Iemand van de veiligheidscel zal trouwens op de eerstvolgende vergadering van de jeugdraad aanwezig zijn om uitleg te geven over de voorwaarden." Eén van de getroffen fuiven is de Halve Literfuif van Chiro Heilig-Kruis van Lebbeke. Na de recente editie eind oktober liepen bij de gemeente veel klachten binnen. De Chirojongens moeten nu op zoek naar een alternatief. "Eigenlijk waren we daar al naar op zoek", klinkt het. "We trokken het veiligheidsaspect van Ons Huis in twijfel en wilden een andere locatie vinden." De Chiro zal het probleem nu eerst intern bespreken, daarna volgt een overleg met het gemeentebestuur.

Beter fuifbeleid

De N-VA-jongeren betreuren de beslissing. "En dan vooral dat de jeugdraad hierover niet vooraf geconsulteerd werd", zegt An Vervliet. "Zeker de jongeren zouden toch bij het debat rond de fuifproblematiek betrokken moeten worden." De fuifproblematiek is al langer een heet hangijzer in Lebbeke. In 2008 voerden jongeren al actie voor een beter fuifbeleid en meer fuifruimte. "Maar daar komt niets van in huis. Het aantal fuiven dat in Lebbeke gegeven wordt is alleen maar geslonken", zegt Vervliet. "Ons Huis is de enige grote fuifzaal in Lebbeke. Er resten weinig alternatieven. Het JOC is te kleinschalig en over De Biekorf heerst onzekerheid of er nu gefuifd mag worden of niet." Jong N-VA heeft begrip voor de omwonenden. "Maar we mogen toch niet toelaten dat een paar rotte appels het voor iedereen verpesten", klinkt het. "Als er een evenement plaatsvindt, is er sowieso overlast. Lebbeke gaat toch ook niet de Kleicross, Jumping Wieze of het kerstdorp afschaffen? Beter dan de fuiven af te schaffen, zouden alle partijen met elkaar aan tafel moeten zitten voor een constructieve oplossing." Het schepencollege besliste ook om een brandpreventieverslag te laten opmaken door de brandweer over Zaal Ons Huis en de bovenverdieping.

megafuiven