OCMW bouwt nieuw rusthuis met privépartner

Op 16 oktober 2017, over deze onderwerpen: Economie en ondernemen, Gemeenteraad, Heizijde, Lebbeke, OCMW, Wieze

Het OCMW van Lebbeke zal voor de bouw en uitbating van een nieuw rusthuis op de site Solleveld beroep doen op een private partner. Dat werd zopas tijdens de OCMW-raad beslist. Oppositiepartij N-VA verzet zich met klem. "Het OCMW verliest zo alle macht aan een partner waarvoor winst maken het belangrijkste is", klinkt het.

Het Lebbeekse OCMW besliste al een tijdje geleden dat er een nieuw rusthuis in Lebbeke moet komen. Het huidige Hof ter Veldeken aan de Flor Hofmanslaan is immers verouderd en voldoet niet aan toekomstige normen. "Met een renovatie zou het aantal beschikbare bedden dalen van 96 naar 70", vertelt

OCMW-voorzitter Christophe De Backer (Open Vld). "Met een vergrijzende maatschappij is die daling geen optie. Met een nieuw te bouwen rusthuis kunnen we het aantal bedden zelfs een beetje uitbreiden." Om het project mogelijk te maken, richt het OCMW de vzw Ouderenzorg op. Daar krijgen gemeente, OCMW en een private partner een aandeel in.

'Verontrustend'

De OCMW-raad besliste zopas om hiervoor in zee te gaan met Foyer-De Lork. Maar net die samenwerking met de privé, voor de uitbating van het rusthuis, zet kwaad bloed bij oppositiepartij N-VA.

OCMW-raadslid Goedele Uyttersprot (N-VA) noemt het dossier 'verontrustend'. "Lebbeke geeft haar grond op de site Solleveld quasi weg aan een private partner", zegt ze. "Een partner die recent niet al te best uit een undercover-reportage van Pano kwam. In de privémarkt draait het rond winst maken en zo weinig mogelijk kosten. Bovendien is er geen duidelijkheid over de prijs. In de samenwerking zit

dan wel een akkoord dat de dagprijs maximum 66 euro per dag mag bedragen, maar momenteel betalen bewoners wel maar 51,5 euro. Zelfs met een indexering tegen 2020 is dat nog maar 56 euro. Dat is nog lang geen 66."

Garanties

Volgens OCMW-voorzitter De Backer zijn er gegronde redenen voor een private samenwerking. "Het kostenplaatje voor zo'n nieuw rusthuis loopt op tot meer dan zestien miljoen euro", zegt hij. "Zo'n bedrag heeft een enorme impact op een gemeentebegroting. Door met een externe partner te werken moeten OCMW en gemeente deze kost niet zelf dragen." Volgens Open Vld zijn er ook prioriteiten in de onderhandeling opgenomen. "Zo hebben we een akkoord dat inwoners van Lebbeke voorrang krijgen voor opname in het rusthuis en dat aan een goede prijs", aldus De Backer. "Ook het personeel zal integraal overgenomen worden. Omdat we deel blijven uitmaken van de vzw hebben we garanties voor de zorg en tewerkstelling."

Klaar tegen 2021

Die garanties zijn er volgens Uyttersprot echter niet. "Eén van onze belangrijkste pijlers als OCMW, de ouderenzorg, geven we zomaar uit handen", vertelt ze. "De privé-partner krijgt immers twee derden van de stemmen in de vzw in handen. OCMW en gemeente verliezen zo alle macht aan de privé. Daardoor zal in Lebbeke in de toekomst alleen nog maar keuze zijn uit commerciële of semi-commerciële rusthuizen." Het nieuwe rusthuis op de site Solleveld moet tegen 2021 een feit zijn. Het huidige Hof ter Veldeken krijgt daarna een andere bestemming. "We denken daarbij aan een dagopvangcentrum, een centrum voor kortverblijf of een dienstencentrum", zegt De Backer. "Het is dus zeker niet de bedoeling om afbouw te doen aan de sociale taak van het OCMW." De beslissing van de publiek-private samenwerking viel zopas in de OCMW-raad. Deze moet ook nog goedgekeurd worden in de gemeenteraad. Ongetwijfeld zal ook daar nog hevig gedebatteerd worden over het project.

NELE DOOMS ■