N-VA vraagt een onafhankelijke audit samenwerking gemeente Lebbeke - TMVW

Op 22 december 2013, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, TMVW

De gemeente Lebbeke droeg enkele jaren geleden zijn volledige sportinfrastructuur over aan de TMVW, de Tussengemeentelijke Maatschappij voor Watervoorziening, ogenschijnlijk en volgens de verstrekte informatie een goede deal, dat een grote steun kreeg vanuit de gemeenteraad , inclusief het toenmalige kartel CD&V-N-VA.

Een van de voornaamste bedoelingen van deze samenwerking was: de BTW op investeringen te recupereren. De gemeente is immers niet BTW plichtig en kan aldus de BTW niet aftrekken. Door het opzetten van constructies, zoals het AGB of het aangaan van een samenwerking met bv Eandis of TMVW, kan men de BTW afwenden, want de voornoemde organisaties/instellingen zijn wel BTW plichtig . Daarnaast wordt door de samenwerking met TMVW, de begroting van de gemeente mooi opgesmukt door schulden en leningen uit de balans te houden.

Bij het bezien van alles wat er rond TMVW verschijnt, oa in de kwaliteitskrant De Tijd van 2.11.2013, hebben wij toch een aantal vragen en bedenkingen:

Geen enkel ander drinkwaterbedrijf in Vlaanderen is de afgelopen jaren zo snel gegroeid. En meer dan met activiteiten die betrekking hebben op water: TMVW bouwt en beheert sporthallen en voetbalvelden, atletiekpistes en tennisbanen. Ze legt wegen, voetpaden en rotondes aan. Ze onderhoudt groen, beheert gebouwen en informatica, en koopt meubilair aan.

Wij gaan tot op zekere hoogte mee in het verhaal dat een semi-publieke instelling als TMVW bepaalde taken efficiënter en goedkoper kan, dan een volledig publieke dienst. Allemaal geen probleem .

Maar de cijfers, de spectaculaire groei, dat doet toch allemaal alarmbellen afgaan.
Het renterisico bij TMVW is ook onduidelijk. Dit jaar alleen al werden een twintigtal thesauriebewijzen van TMVW uitgegeven. Die kortlopende financiering voor langlopende projecten is haalbaar op het moment dat de rente laag staat, maar het renterisico is naar de toekomst altijd onzeker . Op een gegeven moment kunnen institutionele investeerders altijd nattigheid beginnen voelen.

De inbreng van de gemeente in TMVW vertaalt zich ook in aandelen: Lebbeke heeft niet minder dan 14 verschillende soorten aandelen in TMVW, ter waarde van 7 708 478 €.

Financiële nota Meerjarenplan gemeente Lebbeke

Deelnemingen in Overheidsondernemingen
Boekwaarde:
TMVW T‐aandelen 8 4.960
TMVW T‐aandelen (Uitgiftepremie) 818
TMVW Tk‐aandelen 85 42.500
TMVW D‐aandelen 11 1.305.975
TMVW D²‐aandelen 3
TMVW Dk‐aandelen 34 17.000
TMVW Z‐aandelen 6 5.175.000
TMVW Z‐aandelen (Uitgiftepremie) 354.015
TMVW Z²‐aandelen 9
TMVW Sk‐aandelen 1 625
TMVW Sk‐aandelen (Uitgiftepremie) 713
TMVW S‐aandelen 4 720.000
TMVW S‐aandelen (Uitgiftepremie) 86.684
TMVW F1‐aandelen 30 188
7.708.478 = 311 miljoen Belgische franken !!

De gemeenten, ook Lebbeke, blijven aansprakelijk.

De Tijd schrijft op 2.11.2013 zeer terecht dat TMVW voor de gemeenten, een soort van schaduwbank is geworden, waarmee men schulden en risico’s van de eigen balans weghaalt. Een fenomeen dat we goed kennen uit de bankencrisis.

TMVW is een orgaan waar de democratische controle van de gemeenteraad niet speelt. Daar komt nog eens bij dat TMVW, omdat het ook in het Waals gewest actief, niet onder de Vlaamse wetgeving van toezicht valt. Vandaar ook dat TMVW als waterbedrijf in voetbalstadia kan investeren, dat ze haar statutair doel zo kan veranderen en dat ze alles van activiteiten kan ontplooien als orgaan van algemeen belang. Minister Geert Bourgeois heeft een voorstel van decreet klaar om dit te veranderen.

Vragen die reeds werden gesteld in een vorige gemeenteraad door raadslid Peter Huyck en waarop een onvoldoende antwoord werd gegeven:

1. Voorlegging van de voordelen, (financiële winsten), van aanvang tot nu - voor onze gemeente en partner, op niveau van de sportaccommodatie (sporthal, enz) en op niveau van het zwembad.
  2. Winsten gegenereerd door TMVW, per jaar.
  3. Winsten gegenereerd door de gemeente, per jaar.
  4. Uitvoerige omschrijving te horen aangaande de motivatie (van destijds) om in een soortgelijke overeenkomst te stappen.
  5. Uitvoerige omschrijving te horen aangaande de motivatie voor de verdere bevestiging van deze overeenkomst in de toekomst (kosten/baten).
  6. Uitvoerige omschrijving te horen aangaande de aansprakelijkheden ten aanzien van de gebruikers en het patrimonium tussen de verschillende actoren.
  7. Uitvoerige omschrijving te horen aangaande de positie van partijen inzake opdrachten (werkwijze, opvolging, enz…).
  8. Onder wiens gezag rapporteert het personeel.
  9. Aan wie rapporteert het personeel zijn werkzaamheden, verplichtingen enz…
  10. Wie contracteert de agenda met de sportclubs.
  11. Aan wie betalen de sportclubs hun vergoedingen.

Kortom met dit toegevoegd agendapunt vroeg de N-VA om relatie TMVW - Gemeente Lebbeke grondig te evalueren.

Wat wij vragen aan het gemeentebestuur is duidelijkheid:

• Leg de overeenkomst of andere stukken voor tussen TMVW en de gemeente Lebbeke, waaruit blijkt tot wat Lebbeke zich heeft verbonden, wat de juiste inbreng is in vastgoed (Zwembad, sportterreinen, kantines,…), of andere inbreng, en hoe wij kunnen uitstappen, welke voordelen dit biedt, wat wanneer TMVW zijn verplichtingen niet meer kan nakomen, gevolgen voor de gemeente, haar ingebracht vastgoed, financiële verplichtingen gemeente in geval van debacle,..;
  • Deze constructie vergt zowel voor de gemeente als TMVW een pak bijkomende administratieve lasten, tussenfacturen, facturatie van personeel door de gemeente aan TMVW + 21% BTW, een pak bijkomende besturen en dito bestuurders met zitpenningen… Welke omvang hebben deze lasten zowel administratief als financieel;

De meerderheid wil evenwel niet weten van een audit maar beloofde wel de overeenkomst te zullen voorleggen.

Wij zijn benieuwd.