N-VA Denderbelle-Lebbeke-Wieze eist betere onderhoud en dienstverlening van Lijn 60 tussen Brussel-Dendermonde

Op 6 februari 2012, over deze onderwerpen: Federale Parlement, Lebbeke, Mobiliteit, Spoorwegen-Trein, Verkeer (+ mobiliteit en openbare werken)

Juist één jaar na de aangekondigde betere dienstverlening van De Scheemaeker is de toestand op lijn 60 tussen Brussel-Dendermonde in erbarmelijke toestand. 

In week 5 van het nieuwe jaar laat de dienstverlening zich op onze lijn kennen:

  • Daarnaast zorgde op woensdag ook de koude temperatuur voor problemen aan de infrastructuur: door een kapotte bovenleiding werd het ochtendverkeer op lijn 60 ernstig verstoord met vertragingen van langer dan een uur tot gevolg.
    De communicatie was erbarmelijk en zelfs railtime weigerde op een bepaald moment om nog langer vertragingen mede te delen op hun website. Vele niet geïnformeerde pendelaars stonden aan temperaturen van -6,5°C meer dan een uur in de kou te wachten. Niet alle halten zijn immers voorzien van een station en bovendien waren niet alle stationsgebouwen open om in te schuilen voor de kou.
  • Donderdag 2/2 waren er opnieuw problemen aan de infrastructuur tussen Opwijk en Merchtem met opnieuw vertragingen.

De staking van maandag 30/1 was wel goed op voorhand aangekondigd, waardoor de werknemers en werkgevers alternatieven konden voorzien. Het is echter de samenloop van omstandigheden die deze week hels heeft gemaakt voor de pendelaars op lijn 60. Zij houden hun hart vast voor de rest van de winter.

Actievoerders N-VA Lebbeke

Pieter Paul Moens, Duncan Braeckevelt, Goedele Uyttersprot, Karel Uyttersprot, An Vervliet

Bovendien zijn vele rijtuigen op lijn 60 verouderd en laat de verwarming het vaak afweten, waardoor de treinreigers ook op de trein niet van de koude verlost zijn.

N-VA Lebbeke : “ wij pleiten ervoor dat, in afwachting van de geplande vernieuwingswerken, de oude treinstellen nagekeken worden en waar nodig hersteld en dat de leidingen van de treinen met regelmaat nagekeken en hersteld worden en voortaan voor de winter getest worden op hun bestendigheid tegen winterweer. Daarnaast pleiten wij voor een duidelijkere en eerlijkere communicatie naar de treinreiziger: het tijdig melden van grote vertragingen en afgelasting van treinen dient prioritair te zijn bij vriestemperaturen, zodat pendelaars niet onnodig de kou trotseren en eventueel op een later tijdstip terug kunnen komen.

Om onze eisen kracht bij te zetten, zullen wij bij de NMBS een klacht indienen tegen de huidige praktijken. Wij raden elke benadeelde pendelaar aan om zijn opmerkingen ook door te geven aan de ombudsman van de NMBS.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is