Lebbeke: Open VLD burgemeester verzet zich tegen aankopen bij Delhaize in de Stationsstraat Lebbeke

Op 19 december 2016, over deze onderwerpen: Bestuurszaken, Economie en ondernemen, Gemeenteraad, Lebbeke, Lokale economie, Middenstand

Toen N-VA-raadslid Raf De Wolf in de gemeenteraad voorstelde om de succesvolle speelpleinwerking van Zulderkipken, geheel of ten dele, te verplaatsen naar de vrijgekomen accommodatie van de voetbalvelden van het voormalige SK Lebbeke, stuitte dit op “een njet” van de burgemeester. Dit zou volgens hem ten nadele zijn van het “sociaal magnetisme“ en de handelaars in de Stationsstraat…

Groot is dan ook onze verrassing te moeten vaststellen dat de cultuurdienst GEEN aankopen mag doen in Delhaize voor de Seniorennamiddag, in diezelfde Stationsstraat !

Uit het Schepencollege dd. 18.8.2016 noteren wij het volgende:
-------------------------------------------------
“13.  Seniorenprogramma 2016-2017: budget. (CBS 18.8.2016)

Bericht van (..de) cultuurdienst, d.d. 29.07.2016. Omschrijving en motivatie:
Op het schepencollege van 11 februari ll. werd het seniorenprogramma 2016-2017 goedgekeurd.
Graag willen wij hierbij dan ook nog goedkeuring vragen voor het budget voor het komende seniorenprogramma:

Leverancier Prestatie Kostprijs

• Letter & Beeld 3.000 ex. Seniorenfolder:     367,84 euro
  • Flyer.be 5x 60 overzichtsaffiches:    429,55 euro
  • Sabam Auteursrechten:    1.200,00 euro
  • Delhaize Maaltijden artiesten + cake voor bij gratis tas koffie:     600,00 euro

Totaal uitgaven:                                                                 2.597,39 euro
 Kan het schepencollege akkoord gaan met deze uitgaven voor het komende seniorenprogramma?

Het schepencollege gaat akkoord met de uitgaven voor het komende seniorenprogramma, met uitzondering van de aankopen bij Delhaize. De maaltijden en de cake dienen ergens anders te worden aangekocht.
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de cultuurdienst, en aan de financiële dienst.“
---------------------------------------------------

In een vorige gemeenteraad, hierover ondervraagd door Raf De Wolf, verklaarde de heer Saeys dat ook andere zelfstandigen aan bod moeten komen.
Merkwaardig, want dit geldt dan blijkbaar alleen in deze zaak en blijkt niet uit de motivatie…..
Er bestaat immers geen procedure, reglement of beurtwissel; burgemeester of schepenen beslissen eigenmachtig.
Merkwaardig is tevens dat de CD&V schepen van Middenstand, hierover aangesproken op de gemeenteraad, hiervan niets blijkt te weten en uit de lucht viel.
N-VA is van oordeel dat persoonlijke aversies of conflicten, niet mogen leiden tot commerciële afstraffing van handelszaken.

Voor de N-VA-fractie,
Raf De Wolf