Jong N-VA vraagt meer ruimte voor grote fuiven in Lebbeke

Op 6 december 2011, over deze onderwerpen: Fuifproblematiek, Jeugd, Jeugdraad, Jong N-VA, Lebbeke, Voorstellen

De fuifproblematiek laait weer op in Lebbeke. Bij Jong N-VA vragen ze actie, want er is geen geschikte ruimte meer voor grote fuiven.

Jong N-VA Lebbeke betreurt dat de jeugdraad niet geconsulteerd werd voor de afschaffing van megafuiven in zaal Ons Huis. Zij menen dat de jongeren, als de belangrijkste doelgroep voor fuifzalen in Lebbeke, betrokken dienen te worden in het debat rond de fuifproblematiek.

"De fuifproblematiek is al langer een heet hangijzer in onze gemeente", zegt Ann Vervliet van Jong N-VA. "In 2008 voerden wij reeds actie voor een beter fuifbeleid en meer fuifruimten. Maar van een ommezwaai hebben we niets gemerkt. Het aantal fuiven dat in Lebbeke gegeven wordt, is met de jaren enkel geslonken."

Slechte isolatie

"Ons Huis is, behalve de terreinen van de jeugdverenigingen, de voornaamste en grootste fuifzaal in het centrum. Indien deze volledig zou wegvallen als fuifzaal, resten er weinig alternatieven. Het JOC is zeer kleinschalig en heeft een slechte geluidsisolatie. Over de Biekorf heerst onzekerheid of er wel fuiven georganiseerd mogen worden. Bovendien is de zaal voor velen te duur."

Veiligheidscel

Schepen van Jeugd Ronny Heuvinck (sp.a) kan niet akkoord gaan met wat ze bij Jong N-Va vertellen. "Op de jeugdraad van 3 december 2012 werd toelichting gegeven over het fuifbeleid en de overlast door activiteiten in het complex Ons Huis door de voorzitter van de jeugdraad en door mezelf", zegt de schepen.

"De bestaande openluchtfuiven en andere kleinschalige fuiven kunnen nog steeds doorgaan mits goede afspraken en overleg met de veiligheidscel van de gemeente. Megafuiven kunnen niet meer."

Constructieve oplossingen

Bij Jong N-VA zien ze het anders. "Wij erkennen dat het niet gemakkelijk is om de overlast in te dijken, maar je moet zoeken naar constructieve oplossingen. Het afschaffen van de megafuiven is een te eenzijdige maatregel. De meerderheid wil de fuifproblematiek gewoon niet onder ogen zien."

fuifproblematiek Lebbeke