Jong N-VA Lebbeke wil constructieve oplossing voor fuifproblematiek Gemeente Lebbeke

Op 3 december 2011, over deze onderwerpen: Fuifproblematiek, Jeugd, Jeugdraad, Jong N-VA, Lebbeke, Voorstellen

Jong N-VA Lebbeke betreurt dat de Jeugdraad niet geconsulteerd werd voor de afschaffing van megafuiven in zaal Ons Huis. Wij menen immers dat de jongeren, als de belangrijkste doelgroep voor fuifzalen in Lebbeke, betrokken dienen te worden in het debat rond de fuifproblematiek.

De fuifproblematiek is al langer een heet hangijzer in Lebbeke. In 2008 voerden wij reeds actie voor een beter fuifbeleid en meer fuifruimten. Van een ommezwaai hebben we echter niets gemerkt. Het aantal fuiven dat in Lebbeke gegeven wordt is met de jaren enkel geslonken. Lange tijd is, buiten de terreinen van de jeugdverenigingen, Ons Huis de enige grote fuifzaal geweest in Lebbeke. Zij is nog steeds de voornaamste en grootste zaal in het centrum.

Indien deze zaal volledig zou wegvallen als fuifzaal, resten er weinig alternatieven. Het JOC is zeer kleinschalig en heeft een slechte geluidsisolatie. Over de Biekorf heerst er onzekerheid of er nu fuiven mogen georganiseerd worden en de zaal is voor velen te duur.

Wij hebben begrip voor de omwonenden en vinden ook dat de overlast tot een minimum dient beperkt te worden. Maar we mogen niet toelaten dat een paar rotte appels het verpesten voor de anderen. Wanneer grote groepen mensen samen gezet worden, jong of oud, is er automatisch overlast. Moeten we dan alle evenementen afschaffen zoals het kerstdorp, Jumping Wieze, de kleicross, … en van Lebbeke een dode gemeente maken?

Wij erkennen dat het niet gemakkelijk is om de overlast in te dijken, maar je mag niet opgeven met het zoeken naar constructieve oplossingen. Het afschaffen van de megafuiven is een te eenzijdige maatregel.

Wij kunnen het gevoel niet onderdrukken dat de meerderheid niet geneigd is om de fuifproblematiek onder de loep te nemen en duchtig aan te pakkken.

Als Jong N-VA Lebbeke staan wij achter constructieve oplossingen die door alle betrokkenen kunnen gedragen worden. De sleutel ligt volgens ons in het SAMEN tot een oplossing komen. Hiertoe achten wij het nuttig om een overleg te organiseren tussen de verschillende actoren. Op deze manier komen we tot een constructieve oplossing waarachter de verschillende partijen zich kunnen scharen.

Zaterdag 3 december zullen wij onze visie en voorstellen naar voor brengen op de Jeugdraad.

Concreet stellen wij het volgende voor:

1. fasenoverleg
    FASE I: Overleg tussen verschillende actoren :
  • DB Jeugdraad
  • Schepen van jeugd
  • Jeugdverenigingen
  • Jongeren die gereageerd hebben op de persartikels e.a. geïnteresseerden
  • buurtbewoners

DOEL: als doelgroep spreken, enerzijds behoeften van jongeren oplijsten, anderzijds deze van de buurtbewoners

FASE II: experten (gemeentelijke veiligheidscel, politie, brandweer, …) erbij betrekken:

• Welke problemen deden zich voor?
  • Hoe kunnen we deze verhelpen in de toekomst?

2.  Daarnaast kan er ook ondersteuning voorzien worden, bijvoorbeeld onder de vorm
           van opleidingen voor jeugdverenigingen die fuiven organiseren, maar ook voor café’s
           en verhuurders van fuifgelegenheden.

Enkele vragen die behandeld kunnen worden:

• Hoe overlast aanpakken?
  • Hoe omgaan met lastige klanten/feestgangers?
  • Hoe klanten/feestgangers op hun plichten en verantwoordelijkheden wijzen?
  • ....