Jaag de jeugd niet weg !

Op 23 juli 2013, over deze onderwerpen: Denderbelle, Fuifproblematiek, Heizijde, Jeugd, Jeugdraad, Jong N-VA, Lebbeke, Veiligheid, Voorstellen, Wieze

Jong N-VA Lebbeke is bezorgd over de nieuwe regels die de Veiligheidscel wil invoeren in verband met het fuifbeleid in Lebbeke. We waren dan ook (als enige jongerenpartij) aanwezig op alle vergaderingen van de jeugdraad en hebben meegewerkt aan het advies van de jeugdraad omtrent dit Veiligheidsplan. Sommige regels stuiten ons -en met ons vele jeugdbewegingen- erg tegen de borst.

Enkele maatregelen zijn ronduit discriminerend en niet proportioneel, gezien de doelstelling. Een voorbeeld hiervan is het verbieden van alle soorten cocktails op fuiven. We steunen de jeugdbewegingen in hun protest tegen deze maatregel. Niet alleen zijn deze cocktails een grote bron van broodnodige inkomsten, ook bevatten deze vaak niet veel meer alcohol dan de reguliere pintjes. We stellen onszelf verder de open vraag: zou deze regel ook gelden voor de jenevers rond de ijspiste? Een warme oproep naar de gedelegeerden in de Veiligheidscel: “Laat Lebbeke bewegen!”. Jaag de jeugd alstublieft niet weg van onze fuiven met ondoeltreffende maatregelen, die de jeugdbewegingen treffen in hun nu al te min gevulde geldbuidel.

Laat het duidelijk wezen, de garantie op veiligheid op evenementen dient ook voor ons een topprioriteit te zijn. We willen dan ook via de jeugdraad helpen om de nodige aanpassingen aan het Veiligheidsplan verwerkt te krijgen. Om onze visie omtrent eerstgenoemd punt uit het Veiligheidsplan extra in de verf te zetten, zullen we na de eerstkomende gemeenteraad, de gemeenteraadsleden een lekkere cocktail serveren.