Hoe streven voor jeugdhuis tot politieke heksenjacht kan leiden…

Op 10 december 2010, over deze onderwerpen: Denderbelle, Jeugd, Jeugdraad, Jong N-VA, Lebbeke, Wieze

Aanvankelijk wouden wij ons niet laten meesleuren in een negatieve spiraal, maar gezien de verkeerde, negatieve voorstelling die van ons heden gemaakt wordt, kunnen wij niet anders dan een reactie van onze kant geven.

Wij betreuren dat onze deelname aan een actie in een verkeerd daglicht wordt gesteld. Als politieke jongerenvereniging streven wij naar een beter beleid voor de jeugd in onze gemeente. Hierin verschillen wij van de traditionele jeugdbewegingen, die vooral activiteiten voor jongeren organiseren. Ik ga ervan uit dat ook zij streven naar een goed jongerenbeleid, maar terwijl bij hun, terecht, veel tijd kruipt in de jeugdwerking, richten wij ons hoofdzakelijk op zaken die wij wensen te realiseren voor alle jongeren in onze gemeente.

In deze optiek hebben wij ons ook achter het initiatief van een jeugdhuis met een goede fuifzaal geschaard. Wij menen dat dit, mits voldoende gedragen door de jongeren, een meerwaarde kan bieden. Niet alle jongeren zijn aangesloten bij een jeugdbeweging (waar veel verantwoordelijkheden zoals leiding staan bij horen), maar dat wil niet zeggen dat zij niet graag een eigen plaats hebben om samen te komen. Natuurlijk zijn ook jongeren die wel aangesloten zijn bij een jongerenbeweging welkom. Naast een café openhouden, zou er zo ook een extra fuifruimte vrijkomen, die zéér welkom is in Lebbeke.

Ondanks het feit dat de initiatiefnemer voor het jeugdhuis Dirk Germonprez in zijn interviews benadrukt heeft dat hij een apolitiek jeugdhuis wil. Ondanks het feit dat Jure D’Haese, die eerder al gevraagd heeft om een jeugdhuis, geen lid is van Jong N-VA. Ondanks het feit dat de bestuursleden die wel tot Jong N-VA behoren op geen enkel moment bij de actie zich geprofileerd hebben als zijnde van Jong N-VA, blijft de schepen van Jeugd beweren dat het een verdoken politieke actie is. Ik wens erop te wijzen dat de naam van Jong N-VA nergens in zou zijn verschenen, als hij niet  met een beschuldigende vinger naar onze politieke jongerenbeweging zou hebben gewezen. Trouwens ook Jong CD&V heeft zich bij de actie aangesloten, zij waren echter toegekomen nadat de foto’s en de interviews reeds gegeven waren.

Persoonlijk ben ik wel wat geschokt door de negatieve reacties. Na de actie had er een bespreking plaats in de Jeugdraad en deze vond ik constructief. Beide partijen hebben hun standpunten en reacties verduidelijkt en er is afgesproken om samen te zitten om de mogelijkheden van een jeugdhuis in Lebbeke te bespreken. Ondanks de indruk die misschien gewekt is, is de eerste keuze om een jeugdhuis in samenwerking met de bevoegde gemeentediensten op te starten. Indien dit niet mogelijk is, zou het bestuur van het jeugdhuiscomité het alleen proberen.