Gemeenteraad van 24.11.2016 - Bespreking van het Budget 2017

Op 5 december 2016, over deze onderwerpen: Denderbelle, Economie en ondernemen, Financiën – begroting, Gemeenteraad, Lebbeke, Lokale economie, Wieze

Vooreerst onze waardering aan de financieel beheerder en zijn medewerkers voor het voorliggend budget. Het is voor ons al een hele inspanning om het te doorworstelen, de opmaak is des te moeilijker en ingewikkelder.
Huisvuil.

  1. Huisvuil en huisvuilverwerking: 

    Per inwoner hebben wij 125,6 kg te verbranden afval in Lebbeke en zijn hiermee koploper voor de ganse regio en het werkingsgebied van Verko. Inzake zwerfvuil zijn wij de op één na grootste vervuiler.

    De gemeente voorziet amper € 200 voor sensibilisering tot afvalpreventie.
    “Wij beschikken over een goede milieuambtenaar. Geef haar en de diensten voldoende ruimte om een degelijke campagne op het getouw te zetten. Dit komt het milieu én de portemonnee van de Lebbekenaar ten goede.”

    Het containerpark telt jaarlijks zowat 28.000 bezoekers. In 2014 werden de tarieven drastisch aangepast. Van het forfait van 1 euro, werd de toegang verhoogd naar een veelvoud, afhankelijk van welk soort afval men bij heeft.
    Deze extra inkomsten moeten mede de gemeente ten goede komen. Wij kunnen moeilijk aannemen dat deze volledig naar de intercommunale gaan.
    Ter info:
    Voor de exploitatie van het containerpark betaalt de gemeente aan Verko      47.429 euro
    De personeelskost, ten laste van de gemeente bedraagt            120.000 euro

  2. Huisvuilophaling:
    Op 1.1.2015 verhoogde de prijs van de vuilniszakken van € 1,25 naar € 1,75.
    Jaarlijks worden er ong. 300.000 zakken verkocht, wat een extra inkomen moet genereren van € 150.000.

Evolutie van de lokale economie.
Lebbeke telt ongeveer 1.180 btw-plichtige zelfstandigen en ondernemingen (NV’s en BVBA’s samen).
Wij stellen vast dat het aantal zelfstandigen en rechtspersonen daalt en dit in tegenstelling met de andere, vergelijkbare gemeenten: indien men het jaar 2000 als basis 100 neemt, dan is de index voor Lebbeke in 2015 met 88 %. De andere gemeenten, vergelijkbaar met Lebbeke, scoren 141,1 %, of een verschil van ruim 50 %!
Dit betekent dat onze gemeente het inzake ondernemerschap niet goed doet.
Wij zijn van oordeel dat het gevoerde economisch beleid sterk aan bijsturing toe is.

De Kadobon.
De Kadobon is een initiatief van N-VA om zo de lokale ondernemingen te steunen.
Vaststelling: het aantal Kadobonnen stijgt, maar dit is zowat volledig voor het conto van de overheid en aanverwanten: PWA, gemeente, OCMW, jubilarissen.
Het aandeel van de bedrijven en particulieren is ondermaats, omdat er nagenoeg geen promotie voor de Kadobon wordt gevoerd. 
Men had wel een dossier ingediend bij de provincie voor het subsidiëren van een promotiecampagne. Deze subsidies werden ook bekomen, máár er diende ruim € 3.000 subsidie teruggeven te worden omdat de beloofde promotieacties niet werden uitgevoerd! Grote verliezer hierbij is de lokale middenstand. 

Gursten Velt KMO.
Het Gursten Velt is gelegen aan de omleidingsweg, tegenover de watertoren. De gronden werden verworven met het oog op de ontwikkeling van een KMO-zone.
Nu dient er een verkavelingsplan te worden opgemaakt;
Aanvankelijk zou de gemeente zelf het terrein ontwikkelen om zo zelf de winsten te innen.
Men stelt nu vast dat het niet lukt en wil nu toch een projectontwikkelaar aanstellen. Voor ons geen probleem, maar toentertijd waarschuwden wij reeds dat de randvoorwaarden, zoals de groenvoorziening, ventweg, … zoveel ruimte innemen dat er weinig overschiet om effectief te rentabiliseren.

Het “woonbeleid” in Lebbeke.
Wanneer wij de demografische evolutie van Lebbeke bekijken, dan is het aantal woonprojecten in ontwikkeling, ver boven de behoeften gesteld. 
Bovenvermelde woonprojecten gaan over zowat 350 à 400 nieuwe wooneenheden, goed voor 1000 à 1200 extra inwoners. 
Het is blijkbaar de bedoeling van Open VLD en CD&V, om binnen korte tijd de kaap van 20.000 inwoners te bereiken.
Hier willen wij pleiten voor meer inbreiding vooraleer er nog meer nieuwe en open ruimtes worden aangesneden. Er bestaat evenwel geen idee over de woon- en woningbehoeften in onze gemeente.
De gemeente heeft geen inventaris van de leegstand, bouwrijpe kavels of verkrotte woningen, die inbreiding (vervangingsverbouwingen, inname van bouwrijpe kavels in de bebouwde kom) mogelijk maken.

Rup Patmoes (Fabrieksstraat – fabrieksterrein De Saedeleir).
Dit RUP voorziet op deze terreinen een gemengd gebruik:

  • Kleine KMO-zone;
  • Een sportschuur;
  • Aantal woningen: 170 (volgens de burgemeester) 250 (volgens de bevoegde schepen).
  • Om dit te realiseren wordt industriegrond omgezet in grond voor woningbouw.

Dit heeft de gemeente reeds heel wat geld gekost: studiebureau, ontwikkeling RUP, infosessies, enz. Hoeveel dit reeds gekost heeft, kan de burgemeester of schepen ons niet vertellen.

  • Om dit te realiseren moet elders bouwgrond een andere bestemming krijgen om zo alle bestemmingen van gronden in Lebbeke in evenwicht te houden.
  • Tientallen eigenaars van Lebbeke, Denderbelle en Wieze zien hun bouwgrond degraderen tot tuin-, park, of andere grondbestemming. Hoeveel personen vallen onder deze maatregel?
  • Zij worden niet gecompenseerd volgens het principe van planschade.

Heel wat mensen zien dus hun grond in waarde dalen, ten voordele van een groot en groots project: Patmoes.

En hier komt “vriendjespolitiek” uit de oude doos om de hoek kijken:
Heel wat eigenaars lijden planschade, de gemeente neemt heel wat kosten op zich.
Máár: Open VLD en CD&V laten de winsten en baten die voortvloeien uit de realisatie van het project en de verkoop van de bouwgronden, ten goede komen aan één eigenaar, die zijn bedrijf wenst te herlokaliseren naar Wallonië. 
Pittig detail: Open VLD verliest hierdoor wel haar ‘geheime’ vergaderplaats, want in de kantoren van voornoemd bedrijf vonden doorgaans de coalitiebesprekingen na de gemeenteraadsverkiezingen plaats.
Het is moeilijk aanvaardbaar dat er met twee maten en twee gewichten wordt gewerkt: in het ene project worden door de gemeente de gronden verworven, om het project zelf te (laten) ontwikkelen.
In Patmoes zijn de belangen duizendmaal groter, laat de gemeente tientallen inwoners hun grond in waarde dalen, om industriegrond te kunnen opwaarderen naar bouwgrond, waar slechts één eigenaar (veel) beter bij wordt.
N-VA vraagt dan ook dat de financiële opbrengsten van dit project ten goede komen, eventueel deels aan de tientallen benadeelden (planschade), of alleszins van de Lebbeekse gemeenschap.

Denderbelle.
Wij vernemen dat de voorontwerpen voor Dorp en Meerskant klaar zijn. In 2017 kan met de werken begonnen worden. Er is een budget van € 470.000 voorzien.
Hoogstraat en Kapellenstraat worden verschoven naar 2018; gebudgetteerd voor € 475 000.
Deze verschuiving hebben wij geruime tijd geleden reeds voorgesteld, maar was toen onbespreekbaar omdat en ik citeer: “water niet omhoog kan lopen” en de werken aan de Hoogstraat en Kapellenstraat éérst dienden te gebeuren.
Wij zijn verheugd met dit “voortschrijdend inzicht”, een gevolg van de druk van o.a. de N-VA en de bevolking. Wij kijken met belangstelling uit naar de ontwerpen over de heraanleg van de Meerskant, maar vooral die van het Dorp.

Belastingen: € 12.900.000 (520.385.000 BEF).
De gemeente int zowat € 12.900.000 aan belastingen. De personenbelastingen (PB) en de onroerende voorheffing blijven op respectievelijk 7,5% en 1.450 opcentiemen en behoren tot de hogere categorieën. Voeg daar nog de algemene gemeentebelasting bij, een belasting die niet bestaat in de ons omliggende gemeenten, en wij zitten aan de top drie van onze belastingen.

  • Personenbelasting            6.015.000 euro
  • Onroerende Voorheffing        4.831.000 euro
  • Algemene Gemeentebelasting       865.000 euro
  • Drijfkracht /motoren in bedrijven       325.000 euro
  • Reclamebelasting               275.000 euro
  • Auto’s                       271.000 euro

Máár: Lebbeke telt in totaal 23 soorten belastingen (!); 11 soorten belastingen brengen evenwel nog geen € 5.000 op. Is het zinvol dit te houden?
Voorbeelden voor 2016: belasting op wapenvergunningen (opbrengst € 779), belasting op reclameborden (opbrengst € 3.038), belasting op tweede verblijven, leegstand en verkrotting (opbrengst € 2.131), maar de leegstand en verkrotting wordt niet opgevolgd… De vraag is of het sop de kool wel waard is.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is