De "European Disability Card" (EDC).

Op 23 januari 2020, over deze onderwerpen: Activiteiten & partij

Op 19 oktober 2017 werd de European Disability Card (EDC) gelanceerd in België. Personen met een handicap die een dossier hebben bij de FOD Sociale Zekerheid, de VAPH, AViQ, PHARE of de DSL, kunnen die kaart gratis aanvragen.
Op vertoon van de EDC kunnen zij kortingen en/of andere voordelen genieten bij deelnemende organisaties in de sector van cultuur, sport en vrije tijd (musea, pretparken,enz.). Ook Lebbeke werd erkend als partner van de EDC. Dit voorstel werd in de vorige legislatuur al ingediend door voormalig N-VA-gemeenteraadslid Carin Meert, en krijgt nu uitvoering.

Bezieler van het initiatief EDC is Lebbekenaar en N-VA-bestuurslid Pieter Paul Moens.
Hij ontving dan ook, op 13 januari, de eerste Lebbeekse European Disability Card uit handen van schepenen Uyttersprot en Torck.
Pieter Paul Moens: “Ik ben verheugd dat mijn thuisgemeente Lebbeke na de beslissing van gemeenteraad van september 2017, de European Disability Card in onze gemeente eindelijk ingevoerd heeft, dit is een krachtig signaal voor een inclusief beleid in onze gemeente op maat van de Burger en hiermee ging het huidige gemeentebestuur met Volle Vaart Vooruit."
Het gemeentebestuur van Lebbeke heeft al langer oog voor mensen met een handicap.
Schepen Goedele Uyttersprot: “We organiseren o.m. cursussen G-dans, op het speelplein worden zorgmonitoren ingeschakeld voor kinderen met een specifieke behoefte. In de bib zijn daisy-luisterboeken voorzien. Personen met een handicap die een voorstelling in CC De Biekorf willen bijwonen, kunnen vooraf contact opnemen met de cultuurmedewerkers zodat op maat de nodige voorzieningen getroffen kunnen worden. In het zwembad is er een speciale rolstoel-waterlift waardoor het voor mensen in een rolstoel makkelijk is om in en uit het water te gaan.”