U bent hier
Oplossing voor spooroverweg 35 (Lebbeke) is nog voor dit jaar
“Op minder dan 100 meter van de spooroverweg liggen 4 straten (straatjes), 3 parkings en 2 oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers, wat bij aankomst en vertrek van treinen voor opstopping en gevaarlijke situaties zorgt,” zegt N-VA-Kamerlid Goedele Uyttersprot.
Naar aanleiding van de gevaarlijke situatie aan spooroverweg 35 op de L60 Dendermonde – Brussel, vroeg N-VA Kamerlid Goedele Uyttersprot aan de Minister van Mobiliteit, dhr. Bellot, of er een mogelijkheid bestaat om de tijd dat de slagbomen naar beneden blijven, te verkorten. Op minder dan 100 meter van de spooroverweg liggen namelijk 4 straten, 3 parkings en 2 oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers. Aangezien de slagbomen van spooroverweg 35 beneden blijven zolang de trein aan het perron staat, zorgt dit voor opstopping en gevaarlijke situaties. Hoe langer de slagbomen beneden blijven, hoe meer wachtenden staan aan te schuiven. Ook al stopt de trein voorbij de spooroverweg, toch gaan de slagbomen pas terug omhoog, nádat de trein opnieuw vertrekt naar de volgende stopplaats.
Daar ook verschillende bezorgde omwonenden reeds voor een oplossing ijverden, ondervroeg Goedele Uyttersprot de minister hierover. De slagbomen blijven inderdaad beneden tot wanneer de veiligheidssystemen aangeven dat de trein ver genoeg is doorgereden. Toch kan de sluitingstijd in bepaalde gevallen geoptimaliseerd worden. Zo heeft een studie uitgewezen dat de slagbomen in Lebbeke sneller kunnen opengaan, eens de trein aan het perron staat en wanneer dit in alle veiligheid kan gebeuren.
Goedele Uyttersprot: “Begin vorig jaar kaartte ik bij de voorganger van de huidige minister de problematiek van de slagbomen ook reeds aan. Mevrouw Galant kondigde toen aan dat de NMBS een technische oplossing zocht voor het probleem. Die is nu gevonden en de realisatie ervan zal nog dit jaar plaatsvinden. Dit brengt hopelijk soelaas voor de huidige gevaarlijke situatie aan en langs de overweg!”