Weyts wil over de brug en hoopt van gemeenten hetzelfde

Op 8 april 2016, over deze onderwerpen: Dender, Denderbelle, Gemeenteraad, Lebbeke, Mobiliteit, Provincie, Veiligheid, Vlaams Parlement, Waterwegen, Verkeer (+ mobiliteit en openbare werken), Voorstellen

In tegenstelling tot het verleden, wil deze Vlaamse Regering middelen voorzien voor een voetgangers- en fietsoversteek in de nabijheid van de sluis in Denderbelle.

Net zoals bij andere projecten zoals bijv.  Aalst en Lokeren, is Vlaams minister van Openbare Werken Weyts, bereid om een deel van de rekening te betalen wanneer ook de lokale besturen hetzelfde doen.

Concreet engageert minister zich voor 50% of zo een €750.000 van de geschatte totale kostprijs op zich te nemen. Als nu ook de andere betrokken partijen ‘over de brug’ komen, is de oversteek een feit.

Naast dit engagement investeert deze Vlaams Regering in de eerder aangekondigde nieuwe grotere sluis in Denderbelle voor schepen tot 1350 ton.
Schepen die vrachtwagens van de weg halen en de economie verder ondersteunen.

In Denderbelle komt er nu toch een nieuwe voetgangersbrug over de Dender, maar die zal maar tijdelijk zijn. Vlaams minister van Openbare Werken Ben Weyts wil namelijk dat de lokale besturen mee betalen voor een definitieve brug, vanaf 2020. Maar de betrokken gemeenten, Dendermonde en Lebbeke, zien dat niet zitten. Ondanks het feit dat de Vlaamse overheid nu bekend heeft gemaakt dat zij de helft van het hele project wil financieren.

Bron en Rechten TV OOST