Waardig afscheid nemen

Op 24 oktober 2013, over deze onderwerpen: Denderbelle, Lebbeke, Wieze, Kerkhoven

Volgens een aloude traditie worden op Allerheiligen, de overleden geliefden en familie herdacht. De plaats bij uitstek om dit te doen is het Kerkhof waar zij begraven liggen.
Met 1 november in het vooruitzicht wensen wij een aantal voorstellen te doen om het de bezoekers van de begraafplaatsen aangenamer te maken.

Luifels op de Kerkhoven van Lebbeke en Wieze.

Zo herhalen we de vraag uit 2008 van onze toenmalige collega-raadsleden Marcel Vermeir zaliger en Goedele Uyttersprot, om zo vlug mogelijk een luifel te plaatsen op het kerkhof te Wieze . In Denderbelle werd reeds een luifel geplaatst en wij vernemen dit ook in Lebbeke wordt voorzien.

Deze luifel moet de aanwezige familie en vrienden beschermen tegen wind, regen, zon, tijdens het afscheid nemen van hun geliefde.

Engeltjespark.

Daarnaast vragen we ook om een engeltjespark in te richten op elke begraafplaats.

Er is momenteel geen mogelijkheid voor de ouders en familie om hun levenloos geboren kindje (jonger dan 6 maanden) op een humane manier te herdenken - wat de verwerking voor veel ouders nog moeilijker maakt.

“Wij zien dit engeltjespark als een stuk groen op het kerkhof, waar de ouders een staafje met een engeltje kunnen plaatsen, rond een boom, een grote ontworpen paddenstoel,.. eventueel voorzien van de naam en datum van hun engeltje. De inrichting van een engeltjespark is een teken van respect voor het ongeboren leven en een erkenning van het verdriet van de ouders.“

Inplantingsplan.

Daarnaast vragen wij dat op de begraafplaatsen van onze gemeenten, een register beschikbaar is met de namen van de overledenen en met de aanduiding van hun graf op een inplantingsplan van het desbetreffende kerkhof.
“Zo kunnen bezoekers gemakkelijk nakijken wie waar begraven ligt of opzoekingen doen.”