Voortaan subsidie voor herbruikbare luiers in Lebbeke.

Op 23 januari 2020, over deze onderwerpen: Afdelingswerking, Bestuurszaken

Wegwerpluiers maken een groot deel van de afvalberg uit. In het kader van afvalpreventie, hergebruik en recyclage zijn herbruikbare luiers een alternatief voor de wegwerpluiers.

Onlangs keurde de gemeenteraad om die reden een subsidie goed voor de aankoop van herbruikbare luiers. Op deze manier wil Lebbeke het gebruik van herbruikbare luiers stimuleren.

Schepen van leefmilieu Goedele Uyttersprot: “De aankoop van herbruikbare luiers is een vrij dure investering, met deze subsidie willen we mensen toch over de streep trekken. Herbruikbare luiers zorgen voor een vermindering van het restafval in een gezin, waardoor de kosten voor de afvalophaling zullen dalen. De totale kost voor wegwerpluiers is bovendien ook niet min.”

Met deze ondersteuning wenst de gemeente haar inwoners te sensibiliseren en alternatieven aan te moedigen die kunnen bijdragen om de hoeveelheid restafval te verminderen.

Een Lebbeeks gezin kan de subsidie aanvragen voor kinderen jonger dan 1 jaar, ze bedraagt 50% van de aankoopkosten van de herbruikbare luiers met een maximumbedrag van 125 euro per kind. Aanvragen kan eenvoudig via het digitaal loket op www.lebbeke.be.
Meer info:
Schepen van leefmilieu Goedele Uyttersprot: goedele.uyttersprot [at] lebbeke.be