Voorkomen en bestrijden van leegstand : Principiële goedkeuring plan van aanpak voor het voorkomen en bestrijden van leegstand.

Op 20 juni 2017, over deze onderwerpen: Denderbelle, Gemeenteraad, Lebbeke, Lokale economie, Middenstand, Ruimtelijke ordening, Voorstellen, Wieze

Ik wens het volgende punt toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad van 01-06-2017: Principiële goedkeuring plan van aanpak voor het voorkomen en bestrijden van leegstand.

Toelichting:

Momenteel staan in onze gemeente heel wat woningen en handelspanden leeg, vooral ook in het centrum. Leegstand is een symptoom dat zichzelf versterkt. Dit wordt groter naarmate meer woningen of panden leeg staan. Het maakt de buurt onaantrekkelijk en zo komt men al snel in een negatieve spiraal.

Het Grond- en Pandendecreet - tot bestrijding van leegstand en verkrotting van gebouwen en/of woningen - heeft leegstand uit het decreet gelicht en is nu sinds 1 januari 2017 een gemeentelijke bevoegdheid. De gemeente kan zelf een leegstandsregister bijhouden en een leegstandsheffing invoeren.

Op dit moment bestaat er reeds een leegstandsregister, maar dit wordt niet frequent geactualiseerd. Zo staan er 10 woningen als leegstaand geregistreerd, 11 als ongeschikt of onbewoonbaar en 2 als verwaarloosd. Eén woning staat al sinds april 1997 (20 jaar dus!) op de lijst, de recentste dateert van augustus 2016.
Nochtans voorziet het bestuursprogramma van de meerderheid in de aanpak van leegstand en verkrotting.

N-VA wil alvast een voorzet doen met als doel:

  • Het voorkomen en bestrijden van leegstand
  • Woningen en gebouwen activeren op de koop- en huurmarkt
  • ‘Inbreiden’, in plaats van nieuwe gronden aan te snijden

Daarom stellen we voor om:

  1. Het leegstandsregister te actualiseren (ook voor de ongeschikte of onbewoonbare én de verwaarloosde woningen): 
    Een reglement op te maken waarin bepaald wordt     wanneer een woning of pand leegstaand, ongeschikt/onbewoonbaar of verwaarloosd     wordt beschouwd,
    o    Hoe hiertegen beroep kan aangetekend worden,
    o    De gevolgen voor opname in het leegstandsregister,
    o    Wie aanspraak maakt op vrijstelling (beperkt en onbeperkt in tijd),
    o    Hoe/wanneer de woning of het pand kan geschrapt worden uit het leegstandsregister,
    o    Hoeveel de heffing bedraagt.
  2. Advies te vragen aan de middenstandsraad en de GECORO.
  3.  Een controle-ambtenaar aan te duiden voor het bijhouden van het leegstandsregister, voor het uitvoeren van de controle bij melding van een leegstaande woning/gebouw of handelspand, alsook voor de opmaak van een foto- en technisch verslag met vaststelling van de gebreken.
  4. Het informeren van de wijkagenten, gemeenschapswachten, politie, OCMW, om de controle-ambtenaar op de hoogte te brengen bij uiterlijk zichtbare verloedering, ongedierte, en zo meer, in het belang van de gezondheid en de veiligheid van omwonenden.

Hiervoor kunnen ook subsidies aangevraagd worden. Zo kan de gemeente subsidies ontvangen van Wonen Vlaanderen voor opmaak, alsook voor de jaarlijkse actualisatie van het leegstandsregister (€ 1.000 voor 1ste opmaak + € 0,50/woning of pand ingeschreven in het register ) en nadien € 100 + € 0,50/woning of pand ingeschreven in het register) voor het jaarlijks bijhouden volgens de richtlijnen.

Voorstel van principebeslissing:

De gemeenteraad:

  1. Hecht haar principiële goedkeuring aan dit voorstel.
  2. Geeft de opdracht om hiervoor de praktische en reglementaire modaliteiten te onderzoeken, hierover te overleggen met de betrokken diensten en zo snel mogelijk een definitief voorstel aan de gemeenteraad ter goedkeuring voor te leggen.
  3. Dit voorstel voor advies voor te leggen aan de betrokken adviesraden zoals de middenstandsraad en de GECORO.

Graag vragen we de hoofdelijke stemming van de raadsleden.

Ter info: Modellen over reglementen, formulieren, opmaak verslagen e.d. zijn terug te vinden op de websites van Wonen Vlaanderen, VVSG, omliggende steden en gemeenten.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is