Voor 2 miljoen online gefraudeerd

Op 19 april 2017, over deze onderwerpen: Federale Parlement, Lokale economie, Voorstellen

Steeds meer mensen worden geconfronteerd met internetfraude. De oplichters gaan hierbij zeer professioneel te werk, waardoor gedupeerden vaak niet merken dat het om een valse website of valse factuur gaat.

Om deze fraudeurs sneller te kunnen opsporen, heeft de FOD Economie in februari 2016 een meldpunt opgericht, waar slachtoffers van oplichting via het internet dit kunnen melden.

Ik vroeg de minister van Economie naar cijfers hierover. Uit zijn antwoord blijkt dat de totale financieel geleden schade momenteel € 3.050.599 bedraagt, waarvan het grootste deel (€ 1.922.443) particulieren betreft. Deze cijfers omvatten niet het volledige bedrag, want veel mensen vermelden het bedrag van de geleden schade niet.

Op de 6.808 meldingen i.v.m. internetfraude die het meldpunt mocht registreren, zijn er 944 (13,87%) van ondernemingen en 5.864 (86,13%) van particulieren.

Op een eerdere vraag – n.a.v. de opstart van het meldpunt – antwoordde de minister toen dat er op 4 maanden tijd reeds 8.470 meldingen werden geregistreerd. Dit zijn er meer dan nu op 1 jaar? Eigenaardig! Misschien zaten in de vorige cijfers ook andere zaken vervat. Ik vraag alvast om verduidelijking.

Ondertussen is alert blijven wel de boodschap, want nog steeds teveel mensen laten zich vangen door deze fraudeurs!

Wie geconfronteerd wordt met internetfraude, moet dit zeker aangeven op https://meldpunt.belgie.be/meldpunt/ en klacht indienen bij de politie. Men zegge het voort…

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is