Vlaanderen investeert in Lebbeeks erfgoed

Op 1 mei 2022, over deze onderwerpen: Cultuur, Denderbelle, Lebbeke, Wieze

Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele (N-VA) trekt 11,8 miljoen euro uit om onroerend erfgoed te restaureren. Ook de gemeente Lebbeke is bij de gelukkigen, aangezien er een deel van de gelden bestemd is voor de restauratie van Huis Blancquaert, in het centrum. “Door te investeren in erfgoed hebben we impact op de toekomst. We creëren jobs en hedendaagse gebruiksoplossingen voor creatieve industrieën en lokale bedrijven. We zorgen ervoor dat steden en regio’s opleven en dat ambachten niet verloren gaan,” zegt minister Diependaele.

Huis Blancquaert in de Laurierstraat is een gebouw dat in 1861 werd opgericht door de toenmalige gemeentesecretaris. De voorgevel springt eruit in het straatbeeld, aangezien deze is ontworpen naar neoclassicistische stijl met kenmerkende bepleistering en decoratieve afwerking. Het gebouw is goed bewaard gebleven en ook aan de binnenkant waant men zich in de 19de eeuw. Daar het gebouw toe is aan een opknapbeurt om ook in de toekomst bewaard te kunnen blijven, dringen er zich dringende restauratiewerken op. Vanuit de Vlaamse Overheid worden hiervoor middelen voorzien. De bevoegde minister trekt maar liefst 116 000 euro uit voor de vierde fase van het project. N-VA Denderbelle-Lebbeke-Wieze is verheugd met deze middelen om het Lebbeeks erfgoed in al haar glorie te kunnen behouden.