Rup Patmoes (Fabriekstraat – fabrieksterrein De Saedeleir)

Op 19 december 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Heizijde, Lebbeke, Mobiliteit, Ruimtelijke ordening
Patmoes

Populisme of vriendjespolitiek?

Het terrein tussen de Fabriekstraat, Klein Antwerpenstraat en P.F . De Naeyerstraat krijgt een nieuwe bestemming. De gemeente wil hier een woonproject laten realiseren.
Hiervoor dient KMO-/industriegrond omgezet te worden in bouwgrond via een RUP.

De opmaak van een Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP Patmoes) alleen al, kost ons € 60.500!

Uit Het Laatste Nieuws:
Wonen en groen in Patmoes
Het gebied 'Patmoes' in Lebbeke krijgt een nieuwe bestemming. Het gemeentebestuur laat hiervoor een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) opmaken. Het binnengebied bevindt zich tussen de IJzerenweg, de Klein Antwerpenstraat, de Fabrieksstraat en de P.F. de Naeyerstraat. De firma De Saedeleir was er gevestigd, maar die herlocaliseerde het grootste deel van haar activiteiten. Het gemeentebestuur wil op de site mogelijkheden scheppen voor wonen, sociale woningbouw en groen. De opmaak van het RUP zal zo'n 60.500 euro kosten. (DND)
LEBBEKE 04/05/2016 - 02u47
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

• Om deze omzetting van industriegrond naar bouw- en villagrond te kunnen doen, moet er elders bouwgrond vernietigd  worden om dit te compenseren. Dit is noodzakelijk om de ruimtebalans in evenwicht te houden.
  • Hieromtrent werden verschillende infosessies gehouden in Denderbelle, Lebbeke en Wieze om de benadeelde eigenaars te informeren en te overtuigen. Zij krijgen voor de “planschade” geen tegemoetkoming.
  • Tientallen eigenaars van Lebbeke, Denderbelle en Wieze zien dus hun grond die als bouwgrond bestempeld is, degraderen tot tuin-, park-, of andere grondbestemming, zonder vergoeding, ten voordele van een groot en groots project: Patmoes.

Hoeveel dit alles reeds gekost heeft, of hoeveel het de gemeenschap nog zal kosten, kan de burgemeester of schepen ons niet vertellen (vragen gesteld GR 24.11.2016).
En hier komt “Vriendjespolitiek” uit de oude doos om de hoek kijken:
Heel wat eigenaars lijden planschade, de gemeente neemt heel wat kosten op zich.

MAAR: Open VLD en CD&V laten de winsten en baten uit de realisatie van het project en de verkoop van de bouwgronden,  vooral aan één eigenaar ten goede komen. Eén eigenaar die zijn bedrijf wenst te herlokaliseren naar Wallonië, op kosten van de Lebbekenaar.
Pittig detail: Open VLD verliest hierdoor wel haar ‘geheime’ vergaderplaats, want in de kantoren van voornoemd bedrijf vonden doorgaans de coalitiebesprekingen na de gemeenteraadsverkiezingen plaats.
Het is moeilijk aanvaardbaar dat er met twee maten en twee gewichten wordt gewerkt: in het ene project (Gursten Velt, Solleveld,….) worden de gronden door de gemeente verworven, om deze zelf  te (laten) ontwikkelen.
In Patmoes zijn de belangen duizendmaal groter, laat de gemeente tientallen inwoners hun grond in waarde dalen om industriegrond te kunnen opwaarderen naar bouwgrond, waar slechts één eigenaar (veel) beter bij wordt.

Woonbeleid:
N-VA heeft belangrijke vragen bij het gevoerde beleid.
Wij zijn van oordeel dat “inbreiding” te verkiezen is boven het aansnijden van nieuwe kavels.
Hiervoor is een degelijke inventaris nodig van de leegstand, bouwrijpe kavels, verkrotting,…. In de kernen van onze gemeente. Deze dienen in eerste instantie te worden aangesproken.
Er worden honderden nieuwe kavels ontwikkeld op verschillende plaatsen in de gemeente, om zo vele honderden nieuwe bewoners aan te trekken, ten koste van open ruimte.

Patmoes is hier een duidelijk voorbeeld van.

1. In de eerste plaats verkiezen wij de sanering van het gebied Patmoes, met als  bestemming “open ruimte”.
  2. N-VA vraagt, wanneer dit project toch gerealiseerd wordt,  dan ook dan dat de financiële opbrengsten van dit project  ten goede komen van de Lebbeekse gemeenschap

Voor de N-VA-fractie,
Karel Uyttersprot

HLN LEBBEKE 25/02/2016 - 02u28