Oversteek Denderbelle Sas - Met N-VA komt er wél een fiets- en voetgangersbrug: veiliger én toegankelijker.

Op 21 juni 2017, over deze onderwerpen: Dender, Denderbelle, Lebbeke, Mobiliteit, Verkeer (+ mobiliteit en openbare werken)
Belle Sas

Oversteek Denderbelle Sas
Met N-VA komt er wél een fiets- en voetgangersbrug: veiliger én toegankelijker.
N-VA is van oordeel dat er een verbinding moet komen tussen Belle sas en Mespelare.

Beter bevaarbare Dender

Door de geplande opwaardering van de Dender tussen Aalst en Dendermonde, kunnen er in de toekomst schepen tot 1.350 ton in één richting op de Dender varen. Door dit project wordt de binnenvaart op de Dender een volwaardiger alternatief voor het goederenvervoer op de weg: minder drukke wegen, meer veiligheid en een schoner milieu. Deze uitdieping zal er ook ongetwijfeld voor zorgen dat meer bedrijven de overstap maken naar de binnenvaart.  
In het kader hiervan, worden in Denderbelle de sluis en de stuw vernieuwd. De bestaande sluis is te klein voor schepen tot 1.350 ton. Daarom wordt er een nieuwe en grotere sluis gebouwd. Daarnaast wordt de huidige stuw vervangen door een nieuwe, ontdubbelde stuw. Er komt ook een nieuw bedieningsgebouw met uitkijkplatform. En er wordt een visnevengeul, een slipway en een in- en uitstapplaats voor kajakkers aangelegd.

Geen gedoogbeleid

Aangezien stuwen en sluizen plaatsen zijn waar reëel gevaar altijd aanwezig is en deze in de toekomst bovendien van op afstand bediend worden, willen de socialistische, christelijke en liberale vakbonden van Waterwegen en Zeekanaal - die het sas exploiteren - niet dat fietsers en voetgangers nog oversteken op het nieuwe sas. Dit mocht vroeger ook niet, maar werd gedoogd, aangezien de oude sluis tot op heden nog steeds bemand/gecontroleerd wordt door de sluiswachter.
Om een oplossing te vinden voor deze onmisbare oversteek, trokken Raf De Wolf, Karel en Goedele Uyttersprot met een Dendermondse afvaardiging naar het kabinet van minister Ben Weyts. Deze is bereid een afzonderlijke, nieuwe brug te voorzien. Op dit moment is de financiering al voor 70% rond. Ook bij EFRO (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) kan subsidie gevraagd worden. Afhankelijk daarvan blijft al dan niet, nog een klein restdeel over, te verdelen over Dendermonde en Lebbeke.

Minister Ben Weyts:  “Vlaanderen heeft zich al bereid getoond door de helft te financieren en ook de provincie draagt een stuk bij. Als het lokale niveau niet bereid is om het laatste stuk van de kosten bij te dragen – zoals men bijvoorbeeld in Aalst wél doet – dan wil dat zeggen dat men lokaal niet voor de fietser wil kiezen. Dat kan dan alleen te wijten zijn aan slechte wil of aan politieke spelletjes – wij wensen aan geen van beide mee te doen.”

Goedele Uyttersprot, Federaal Volksvertegenwoordiger
30 mei 2017

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is