Nipte coalitie doet de meerderheid de das om !

Op 30 januari 2008, over deze onderwerpen: Bestuurszaken, Denderbelle, Gemeenteraad, Lebbeke, Wieze

Bij aanvang van de nieuwe legislatuur werden 25 gemeenteraadsleden geïnstalleerd :
13 leden van de meerderheid (VLD en SP.A.- Spirit samen) en 12 leden van de huidige oppositiepartijen CD&V/N-VA (6), Vlaams Belang (3) en Plus (3).

Van in het begin heeft de bestuurscoalitie gekozen voor een nipte meerderheid. Wegens de afwezigheid van een raadslid langs VLD-zijde is er geen numerieke meerderheid op de voorziene gemeenteraad van januari. Om die reden nam de burgemeester contact op met Kris De Smet, fraktieleider van CD&V/NV-A, met de vraag of één lid van die fraktie zich zou onthouden en de meerderheid op die manier zou depanneren.

De CD&V/NV-A heeft in gezamenlijk overleg beslist om op deze vraag niet in te gaan om devolgende reden: tot nu toe heeft de burgemeester nog geen eerlijke kans willen geven aan een permanente constructieve en opbouwende samenwerking met onze fraktie.
Het niet samenroepen van de gemeenteraad getuigt allerminst van goed bestuur en een ondemocratische houding ten opzichte van alle gemeenteraadsleden en in uitbreiding de Lebbeekse bevolking.

Daarenboven is het aantal commissievergaderingen voorafgaand aan de gemeenteraad tot een strikt minimum herleid.

Wordt dit de gang van zaken voor de rest van deze legislatuur telkens er iemand van de meerderheid afwezig is ?

Voor de CD&V/N-VA-fraktie
Kris De Smet, fractieleider