N-VA wil nieuwe fietssnelweg Dendermonde-Lebbeke

Op 6 januari 2017, over deze onderwerpen: Dender, Gemeenteraad, Jeugd, Lebbeke, Mobiliteit, Spoorwegen-Trein, Sport, Verkeer (+ mobiliteit en openbare werken), Voorstellen

De provincie Oost-Vlaanderen en de stad Dendermonde schrappen de geplande fietssnelweg langs de spoorlijn 60 tussen Dendermonde en Opwijk. N-VA betreurt die beslissing en pleit voor een nieuwe fietsverbinding. “Er is hoge nood aan een veilige fietsverbinding tussen Lebbeke en Dendermonde. Werk een nieuw tracé uit voor alle fietsers,” zeggen parlementslid Goedele Uyttersprot (N-VA Lebbeke) en gemeenteraadslid Tomas Roggeman (N-VA Dendermonde).

Het traject zoals oorspronkelijk gepland. Enkel deel 3 zou nu haalbaar zijn.

Uit documenten van de provincie blijkt dat de deputatie een streep trekt door de geplande fietssnelweg. “Een continue fietsweg tussen Dendermonde en Lebbeke is niet realiseerbaar” klinkt het. Een alternatief fietspad wordt niet voorzien: daarvoor verwijst men naar “parallelwegen” waaronder de Sint-Gillislaan in Dendermonde. Van het gehele traject, dat 6,5 kilometer overspant tot aan de grens met Vlaams-Brabant, wordt slechts 1,2 kilometer haalbaar geacht.

N-VA betreurt de beslissing. “Er is hoge nood aan veilige fietsverbinding tussen Lebbeke en Dendermonde” zegt Tomas Roggeman. “Veel schoolgaande jongeren moeten dagelijks langsheen de drukke en gevaarlijke steenweg fietsen. Er moet een nieuwe veilige fietsverbinding komen tussen Dendermonde en Lebbeke. Het is onbegrijpelijk dat de provincie geen alternatief meer wil voorzien voor dit gevaarlijke traject.”

Op de lange baan

Het schepencollege van Dendermonde gaf in het verleden al aan dat de fietssnelweg er voor hen niet komt. Het gemeentebestuur van Lebbeke houdt er echter wel aan vast, zo blijkt uit een vraag van Goedele Uyttersprot. De gemeente wil graag het haalbare deel van de fietssnelweg aanleggen. Dit
loopt van het station van Lebbeke tot in de Haagstraat in Sint-Gillis. Beide gemeentebesturen hebben daarover in februari een overleg gepland. De rest van het traject zou dan achteraf bestudeerd worden.

“Van in de Haagstraat zijn verdere aansluitingen onmogelijk door bebouwing. Dat men die aansluitingen zogezegd “op termijn wil bestuderen” is voor ons onvoldoende. Laten we geen tijd verspillen aan een project dat er toch niet komt, dat leidt tot niets. We moeten nu op zoek naar een haalbaar tracé over de hele lijn,” vindt Goedele Uyttersprot.
N-VA heeft al vaak gehamerd op de realisatie van fietssnelwegen. Het fietspad langs de lijn 60 maakt deel uit van het fietsroutenetwerk tussen Dendermonde en Brussel.

Goedele Uyttersprot Kamerlid N-VA Lebbeke 0479 376991

Tomas Roggeman Gemeenteraadslid N-VA Dendermonde 0472 890396