N-VA vraagt info-moment n.a.v. afgerond onderzoek van de treinramp Wetteren

Op 14 november 2016, over deze onderwerpen: Federale Parlement, Veiligheid, Verkeer (+ mobiliteit en openbare werken), Vlaams Parlement, Voorstellen

De 3 regioparlementairen (Federaal Kamerlid Goedele Uyttersprot en de Vlaamse Volksvertegenwoordigers Marius Meremans en Miranda Vaneetvelde), de 3 Provincieraadsleden (An Vervliet, Eric Scheire en Annemie Demuyt) en Wetters schepen van Volksgezondheid Jean-Paul De Corte – allen N-VA -, vragen aan de Oost-Vlaamse provinciegouverneur om een infomoment te organiseren voor alle slachtoffers en benadeelden van de treinramp in Wetteren. “Het is belangrijk om deze mensen nu zo goed mogelijk te adviseren en bij te staan, zowel op juridisch en medisch vlak, maar evengoed wat de leefomgeving betreft” vinden zij.
Nu, 3,5 jaar na de ontspoorde goederentrein met chemische producten, is het gerechtelijk onderzoek naar de oorzaak en de gevolgen, volledig afgerond.

Deze week ontvingen alle betrokkenen een brief van het parket, met de melding dat het dossier vanaf 2 november a.s. ter inzage ligt op de Rechtbank. Nadien zal de raadkamer van Dendermonde op 13 december een uitspraak doen over dit dossier. Dit gaat echter louter om een formaliteit, aangezien er geen strafrechtelijke vervolging mogelijk is. De treinbestuurder die aangeduid is als enige verantwoordelijke voor dit dramatisch ongeval, is vorig jaar overleden.

Dat maakt dat er opnieuw veel vragen bijkomen:

Wat met de recuperatie van geleden schade? Welke mogelijkheden hebben slachtoffers om schadevergoeding te krijgen. Waar kunnen ze daarvoor terecht? Hoe moeten ze dat aanpakken, individueel of in groep? Wat met de vervuilde grond? Is alles voldoende gesaneerd? Wat zijn de gevolgen op langere termijn? Wat waren de resultaten van het technisch en medisch onderzoek? Wat gebeurt er met de bloedstalen die werden afgenomen?

Goedele Uyttersprot: “Zoveel vragen onbeantwoord, waar mensen misschien onvoldoende of geen raad mee weten. Vandaar ons verzoek om zo vlug mogelijk een infoavond te organiseren voor al deze mensen: om hen te informeren en bij te staan in het verdere verloop en (hopelijk vlotte) afwikkeling van hun eventuele burgerlijke partijstelling.”
De briefschrijvers verwachten van de provinciegouverneur dat hij snel initiatief neemt.