N-VA stelt voor: Dekenij * Lebbeke onderbrengen in Huis Blanquaert

Op 2 mei 2017, over deze onderwerpen: Cultuur, Gemeenteraad, Lebbeke, Voorstellen, Kerken, Kerkfabrieken
Huize Blancquaert

De Dekenij (Grote Plaats, achter het monument van de gesneuvelden):

De huidige Dekenij bevindt zich op de Grote Plaats. Hier woont en werkt de E.H. Geert Leenknegt voor het werkgebied Lebbeke-Buggenhout..
Dit is een geklasseerd gebouw en eigendom van de gemeente. Het gebouw verkeert in slechte toestand en is dringend aan een grondige renovatie toe. Waterinsijpeling, ramen dienen vervangen te worden, moeilijk te onderhouden of te verwarmen ruimtes,…

Voorstel : Huis Blanquaert nieuwe dekenij .

Het huis Blanquaert is eveneens een geklasseerd gebouw, in het centrum van Lebbeke .
Het maakt, samen met het Gemeentehuis, de binnenkoer van het Gemeentehuis, Galerie De Fontein, en de Jules De Buckstraat, een mooi geheel uit.
Dit gebouw staat er maar, zonder bestemming, leeg. Het heeft geen echte functie en kost pakken vol geld. Er werd geïnvesteerd in een nieuw dak, schilderwerken, restauraties, behandeling vocht, …. De eerste  verdieping wordt in principe verhuurd . Momenteel zijn er nieuwe renovatiewerken gepland ten bedrage van 320 000€ voor de gelijkvloerse verdieping .
In totaal komt men zo, om en nabij de 600 000 € aan restauratie en verbouwingswerken !
Gevraagd naar de bestemming, moet men het antwoord schuldig blijven. Wazige plannen over een museum, en dan meer bepaald een chocolademuseum doken vroeger al eens op .
Een chocolademuseum ???  Als er dan op het grondgebied nood of potentie zou zijn voor een dergelijk museum, dan hoort het zeker niet thuis in Huis Blanquaert, en is het niet de gemeente die de meest gerede partij hierin is, maar wel de fa  Callebaut te Wieze.

Het voorstel van N-VA is dan ook eenvoudig:

Met de huidige of toekomstige E.H. Deken kan afgesproken worden dat de dekenij wordt ondergebracht in het  Huis Blanquaert.
Op de eerste verdieping is er een ruim ingericht appartement, dat perfect aan de behoeften voldoet. Wij stellen voor deze verhuring niet verder te zetten.
De gelijkvloerse verdieping kan worden gebruikt en ingericht voor de parochiale behoeften, vergaderingen, secretariaat,...
De oude dekenij dient dan een nieuwe bestemming te krijgen, maar gezien de ligging, aard en stijl van het gebouw , prachtige tuin,... kan dit geen probleem zijn.

*Verplichtingen van het gemeentebestuur tov de bedienaar van de eredienst.

Woonstverplichting:

Overeenkomstig art.52 § 1, 3°lid, van het decreet van 7.5.2004 betreffende de materiele organisatie en werking van de erkende erediensten bepaalt dat in de parochies waar een bedienaar van de eredienst, belast met de eredienst van de parochie, verblijft, de gemeente de bedienaar een pastorie ter beschikking stelt of, als er geen pastorie is, een woning of een woonstvergoeding. (sic)