N-VA Lebbeke stelt een verlaging van de algemene gemeentebelasting voor.

Op 31 mei 2017, over deze onderwerpen: Bestuurszaken, Denderbelle, Financiën – begroting, Gemeenteraad, Lebbeke, Voorstellen, Wieze

“In onze gemeente worden buiten de opcentiemen en de aanvullende personenbelasting,  nog tal van andere belastingen geïnd. Eén daarvan is de algemene gemeentebelasting ook gekend als gezinsbelasting.

Een gezin of bedrijf betaalt een jaarlijkse bijdrage van € 110 een alleenwonende € 100.
In totaal brengt dit voor de gemeente een jaarlijkse omzet van € 860.000 op. Doordat de gemeente jaarlijks een overschot van ongeveer € 3.500.000 op de exploitatierekening heeft - waar nog terugbetalingen van leningen en investeringen mee bekostigd worden - lijkt het ons het ideale moment om de hoge kost van de gemeentebelasting te verlagen naar het gemiddelde dat momenteel wordt geïnd in de andere gemeenten”, vindt Raf De Wolf.

N-VA stelt voor om deze belasting te brengen op:

• Gezin: € 75
  • Alleenstaande: € 60
  • Bedrijven: € 75
  • De nieuwe heffing zal ingaan vanaf het aanslagjaar 2018

Lebbeke is nog steeds een gemeente waar de belastingsdruk vrij hoog ligt. Door nu een verlaging in te voeren, geeft de gemeente iets terug aan onze burgers. In de toekomst willen wij verder bekijken waar de mogelijkheid ligt om deze gemeentebelasting volledig te schrappen, zoals momenteel al in de meeste Vlaamse gemeenten is gebeurd.

De verlaging die wij vragen brengt voor de gemeente ongeveer € 300.000 minder op. Dit kan op termijn terugverdiend worden door bijv.:

• De inkanteling van het OCMW in de gemeente, waardoor op personeelskosten kan bespaard worden,
  • De mindere uitgaven aan de kerkfabrieken door de ontwijding van 2 kerken,
  • De extra inkomsten die gegenereerd worden door de verhoging op de verkoop van de vuilniszakken, die reeds van kracht is.

Wij hebben dit dan ook geagendeerd op de gemeenteraad van komende donderdag 1 juni 2017.