N-VA Lebbeke pleit voor opfrissings- en renovatiewerken aan het gemeentehuis.

Op 3 mei 2017, over deze onderwerpen: Bestuurszaken, Erfgoed, Gemeenteraad, Lebbeke, Voorstellen

Lebbeke

Oppositiepartij N-VA hield tijdens de jongste gemeenteraad een pleidooi voor de opfrissing en renovatiewerken aan het gemeentehuis en de vernieuwing van het sanitaire gedeelte.

Carin Meert:“ We doelen daar meer specifiek op de renovatie van de gelijkvloerse verdieping . De inkom kampt met vochtproblemen, er is een slechte verlichting, het oogt rommelig, staat te vervallen en wordt enkel als berging gebruikt. Een geklasseerd gebouw onwaardig.”

“Maar vooral  het sanitaire gedeelte is aan vernieuwing toe.” zegt Carin Meert van N-VA.” Lebbeke heeft een mooi, geklasseerd Gemeentehuis, waar we terecht fier mogen op zijn. Er zijn regelmatig activiteiten, huldigingen en recepties. Bovendien vinden op het dorpsplein meerdere evenementen plaats die veel mensen van en rond Lebbeke aantrekken. Het sanitair gedeelte is niet aangepast voor minder validen, het is verouderd en onveilig. Een grondige aanpak en vernieuwing van het sanitair is geen overbodige luxe.
Men kan alvast beginnen met bv de inkom beter te verlichten, een likje verf en eventueel wat foto's van ons patrimonium, zou alvast een eerste stap zijn. “

Wikipedia:

De Grote Plaats, het marktplein van Lebbeke, ontstond in 1869-1870 door de afbraak van een aantal huizen langs de Dendermondsesteenweg. Enkele jaren later werd aan de zuidzijde van het plein een nieuw gemeentehuis gebouwd. Na het ontruimen van het oorspronkelijke kerkhof rond de kerk in 1890 werden de terreinen geëffend, gekasseid en bij het dorpsplein gevoegd. Het plein werd herhaaldelijk heraangelegd. De Grote Plaats vormt sinds 1984 een beschermd dorpsgezicht.

“Beschermde monumenten Lebbeke”

Neoclassicistisch gebouw, ingeplant aan de zuidzijde van het in 1870 nieuw aangelegde dorpsplein, geflankeerd door identieke herbergen. Beschermd als monument en dorpsgezicht. Imposant symmetrisch opgetrokken gebouw ingehuldigd in 1877.
De bel-etage van het hoofdvolume wordt volledig ingenomen door één vierkante, helder verlichte ruimte, de raadzaal, ondersteund door twee ionische zuilen en twee pijlers in het midden. Wapenschilden tussen vergulde lauriertakken sieren de zwikken.