N-VA: 'Een historische kans gemist'

Op 12 oktober 2011, over deze onderwerpen: Afdelingswerking

Met dit communautair akkoord hebben de Vlaamse partijen een historische kans gemist om dit land financieel en institutioneel grondig op orde te zetten. Dat deelt de N-VA mee in een persbericht.

Volgens de N-VA bevestigt de tekst van het communautaire akkoord de informatie over de deelakkoorden die eerder al in de media is gekomen. De eerdere analyses van de partij blijven dus gelden.

'De nieuwe financieringswet zal Vlaanderen effectief met een zeer zware factuur opzadelen, terwijl de Franstaligen langs verschillende kanalen extra geld krijgen', reageert de partij van Bart De Wever. 'Uitgaande van realistische groeicijfers betekent dit voor Vlaanderen tegen 2030 een verlies van 2,2 miljard euro.'

Ook op de splitsing van BHV heeft de partij kritiek. 'De Vlamingen in Brussel krijgen nog minder rechten, de Franstaligen in Vlaams-Brabant nog meer voorrechten (...). De Vlaamse toegevingen worden bovendien gebetonneerd in bijzondere wetten en in de grondwet.'

De partij ziet in de akkoorden over de Vlaamse rand bovendien 'kiemen voor toekomstige conflicten.' Ook Brussel wordt niet grondig hervormd en krijgt toch veel geld, klinkt het.

N-VA vindt het wel positief dat de bevoegdheden van de deelstaten op enkele terreinen uitgebreid worden, maar 'dit is zeker niet de copernicaanse omwenteling die de Vlaamse partijen voor ogen hadden. De belangrijkste sociaal-economische hefbomen blijven immers federaal.'

'Hoe dan ook blijft het wachten op de precieze wetteksten', aldus nog voorzitter Bart De Wever. Hij ziet nog grote vaagheid en zelfs openlijke onenigheid over vele aspecten.

In haar eerste reactie rept de partij niet over de overeenstemming van het akkoord met het Vlaamse regeerakkoord. De N-VA heeft immers een gezamenlijk standpunt van de Vlaamse regering over de staatshervorming mee onderschreven.

Over enkele dagen volgt nog een gedetailleerde evaluatie van het Vlinderakkoord, laat de N-VA weten.