Lebbeke: na afwezigheid vorig jaar, opnieuw Bloemstuk IJzerbedevaart.

Op 22 oktober 2014, over deze onderwerpen: Denderbelle, Erfgoed, Gemeenteraad, Lebbeke

Naar aloude traditie is er bij de bloemenhulde op de IJzerbedevaart te Diksmuide, een bloemenkrans van de gemeente Lebbeke.

Groot was vorig jaar, op 11 november 2013,  dan ook onze verbazing dat Lebbeke ontbrak op deze hulde aan de Vlaamse Frontsoldaten.

Karel Uyttersprot, die jaarlijks en dit reeds ruim 50 maal aanwezig is op de  IJzerbedevaart stelde hierover een vraag in de Gemeenteraad van eind vorig jaar.

Karel Uyttersprot: “ Reeds van kindsbeen namen wij met het ganse gezin deel aan de jaarlijkse bedevaart naar de graven van de IJzer te Diksmuide. Dit behoort tot onze Vlaamse traditie om de oorlogsslachtoffers te gedenken. Deze herdenkingen staan momenteel in volle belangstelling. Lebbeke behoort tot de ‘martelaarssteden’, omwille van de gruwelen uit de eerste Wereldoorlog.  Op de IJzervlakte, op de  weg van de PAX(=Vrede)-poort naar de IJzertoren, bevindt er zich een steen van elk  der gemeente die behoren tot de ‘Via Dolorosa’(martelaarssteden). Zowat alle steden en gemeenten hadden op 11 november 2013  een bloemenkrans neergelegd op de naam plaats van hun gemeente. Groot was dan ook mijn verbazing dat Lebbeke hier schromelijk ontbrak.  Toen ik aan de bevoegde schepen in de daaropvolgende Gemeenteraad vroeg naar de reden hiervan viel ze zowaar uit de lucht en wist niet waarover het ging…      De zaak zou nagekeken worden. Wij zijn dan ook blij dat de gemeente beslist heeft om met deze traditie opnieuw aan te knopen. Wij vernemen dat men gevolg geeft aan onze vraag en dat er op 11 november z dan ook een bloemstuk zou zijn van de gemeente, om zo hulde te brengen aan de gesneuvelden uit WOI.”

Goedele Ijzerbedevaart

Goedele Uyttersprot bij de Bloemenhulde op een vorige Ijzerbedevaart.

Naamkaart Ijzertoren

Naamplaat Lebbeke op de weg van de Pax-poort naar de Toren. De  chrisanten werden door de organisatoren aangebracht. Bloemen van Lebbeke ontbraken !