Jong N-VA Lebbeke gaat voor een veiliger verkeer

Op 14 februari 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Jeugd, Jong N-VA, Lebbeke, Politie, Veiligheid, Verkeer (+ mobiliteit en openbare werken)

"Iets meer dan een maand ver in 2017 en huidig burgemeester Saeys vervalt alweer in zijn slechte gewoonten. Namelijk het gaan lopen met de pluimen van iemand anders. Nadat begin januari Jong N-VA Lebbeke de gevaarlijke en onduidelijke verkeerssituatie aan 2 rondpunten aankaartte , respectievelijk het rondpunt aan het administratief centrum en hetgeen aan de Dendermondsesteenweg & de Flor Hofmanslaan, staat een maand later Saeys in de krant alsof hij alweer een probleem heeft aangepakt. Hij verklaart namelijk, met foute informatie, dat de voorrang voor fietsers aan het rondpunt gelegen aan het administratief centrum wordt opgeheven, terwijl de fietsers daar helemaal geen voorrang hebben?! Kent de burgemeester zijn eigen gemeente niet goed?

Daarbovenop stond er in het artikel nergens, maar dan ook nergens, een vermelding naar de actie van Jong N-VA Lebbeke die deze problematiek, na reeds enkele jaren geleden aangekaart te zijn geweest door de N-VA fractie, nogmaals boven water bracht. Saeys heeft duidelijk geen nieuwjaar beloftes gemaakt aangezien hij vervalt in zijn oude gewoontes, namelijk elke aanbeveling/voorstel van de oppositie eerst afschieten en nadien zelf met de pluimen gaan lopen.

Daarnaast stellen wij ons de vraag of het opheffen van de voorrang voor de fietsers, die nog steeds zwakke weggebruikers zijn, wel de juiste oplossing is? Dagelijks passeren er aan deze rotondes hele groepen kinderen en tieners die onderweg zijn naar school die te maken krijgen met deze onduidelijke en gevaarlijke verkeerssituatie. Dit was ook de aanleiding van de actie van Jong N-VA eerder dit jaar. Zij stelden voor om de fietsers ook op het rondpunt aan het administratief centrum en het rondpunt aan de watertoren voorrang te verlenen en dit zowel voor de automobilisten als voor de fietsers duidelijk aan te geven via goede signalisatie.

Een uniforme verkeerssituatie is de oplossing, maar dan wel een oplossing waarbij de zwakke weggebruiker niet nog meer gevaar loopt aub!