Hulpmiddelen voor een Nederlandstalige dienstverlening aan anderstalige inwoners.

Op 25 mei 2015, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Lebbeke, Voorstellen, Inburgering

Overeenkomstig artikel 22 van het gemeentedecreet wens ik het volgende punt toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad: Hulpmiddelen voor Nederlandstalige dienstverlening aan anderstalige inwoners

Toelichting:

0.a. door de goede spoorwegverbinding naar Brussel en de lagere woning- en grondprijzen in vergelijking met Vlaams-Brabant, woont er in Lebbeke een niet verwaarloosbaar aantal anderstaligen.

Voor de medewerkers van de gemeente die in rechtstreeks contact komen met de inwoners is het niet steeds evident om anderstalige inwoners van dienst te zijn. Om hen te helpen in hun dienstverlening, met respect voor de taalwetgeving, bestaan er in Vlaanderen een aantal prachtige initiatieven.

Zo bestaat er het vertaalwoordenboekje ‘jouw vragen ondertiteld’ van ‘de Rand’ vzw. Dit is specifiek opgesteld voor gemeenteloketten en maakt Franstaligen, Duitstaligen en Engelstaligen wegwijs in de vaak voorkomende vragen aan de gemeenteloketten.

Je kan het vergelijken met de ‘Wat en Hoe’ zakvertaalwoordenboekjes die reizigers helpen in allerhande situaties.
Bovendien is het vertaalwoordenboekje gratis te downloaden op de website van ‘de Rand’ vzw en vrij te gebruiken.

Niet enkel ter wille van het Nederlandstalige karakter van onze gemeente, maar ook om de anderstaligen te helpen zich te integreren in onze gemeente, acht ik het voorgestelde initiatief zeer belangrijk. Bovendien helpt dit de anderstalige inwoners om zich goed te voelen en thuis te voelen in onze Nederlandstalige gemeente.

Ideale fora om beide boekjes te verdelen zijn de loketten zelf en het jaarlijks infomoment voor nieuwe inwoners van onze gemeente.

Voorstel van beslissing:

De gemeenteraad beslist om het vertaalwoordenboekje voor loketten ter beschikking te stellen van de anderstalige inwoners.