Het geboortebos van Wieze breidt uit!

Op 27 november 2020, over deze onderwerpen: Leefmilieu, Wieze

Op 21 november 2020 stond de zesde aanplanting in het geboortebos van Wieze op het programma. 92 gezinnen waren ingeschreven om op deze dag een boom voor hun pasgeboren kindje te planten.

Door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus kon de gezamenlijke plantdag jammer genoeg niet doorgaan. Om het groeiproces voor de ouders van de kinderen geboren in 2019 toch een visueel en tastbaar karakter te geven zorgde het gemeentebestuur er zelf voor dat de bomen geplant werden.

"Het geboortebos van Wieze, langs de Laerestraat, wordt onderhouden als een natuurlijke entiteit. Langsheen een wandelweg in het bos werden de vorige jaren al vijf herdenkingsmonumentjes in hout geplaatst waarop plaatjes werden vastgehecht met daarop de namen van de kindjes die het voorbije jaar waren geboren. Dit jaar kozen we voor een salamander als herdenkingsmonument", zegt Goedele Uyttersprot, schepen van leefmilieu.

"Als plantgoed werd gekozen voor bosgoed van boomsoorten die nu al aanwezig zijn op het perceel of hier goed zullen gedijen. Deze planten dragen het label ‘Plant van Hier’. Planten van Hier zijn afstammelingen van bomen en struiken die zich na de laatste ijstijd spontaan in onze gebieden gevestigd hebben. Kortom, Planten van Hier zijn bomen en struiken die al zeer lang in onze gebieden voorkomen en dus zeer goed aangepast zijn aan de bodem en de leefomstandigheden in onze streken."

Verder werd in het geboortebos recent een picknickbank geplaatst en er werd een poel gegraven om zo de amfibieën in het gebied nog meer kansen te geven.