Een totaal ander voorstel voor “Eetfestijnen, feesten en fuiven”?

Op 12 april 2017, over deze onderwerpen: Denderbelle, Fuifproblematiek, Gemeenteraad, Heizijde, Jeugd, Jeugdraad, Jong N-VA, Lebbeke, Voorstellen, Wieze
Kerk Heizijde

N-VA pleit voor een PPS, een samenwerking tussen Gemeente en Parochiale werken.

Exit Ons Huis.

Aan eetfestijnen heeft Lebbeke geen gebrek. De modale huismoeder- of vader moet op zaterdag of zondag  , wanneer zij dit willen, niet veel koken.
Jeugd- sport en heel wat andere verenigingen organiseren wekelijks wel een of ander eetfestijn om de kas te spijzen. Velen trekken hun organisatie hier aan op voor hun jaarwerking.

Met fuiven is het in aantal, als gevolg van gebrekkige accommodatie,  wat rustiger. Al laten de decibels, wanneer er toch een fuif plaats vindt, zich ver weerklinken.

Een vaste waarde voor eetfestijnen, fuiven en andere feesten is zaal Ons Huis. Een naam als een klok.
Maar hier komt verandering in. Het gebouw is in slechte staat en de kosten tot renovatie zijn torenhoog. De eigenaar is de vzw Parochiale werken. Zij zien de verder exploitatie niet meer zitten. De verliezen stapelen zich op. Daarom werd de beslissing genomen café en zaal ons huis te verkopen, voor sociale en andere woningen.

Anderzijds staat de kerk van Heizijde, St Joannes Vianney, reeds lang leeg. Er zijn geen religieuze diensten meer. De parochiale werken hebben een reeks plannen laten uitwerken , die neerkomen op het afbreken van deze kerk, om plaats te maken voor een grote polyvalente feestzaal voor eetfestijnen en andere feestelijkheden. Boven zou er een secretariaat komen voor de parochiale werking van Lebbeke-Buggenhout.

Verkiezingskoorts en electorale bocht.

Over deze plannen is, zo vernemen wij, intens en veelvuldig overleg geweest met het College van Burgemeester en Schepenen (VLD-CD&V), die zich blijkbaar konden vinden in de plannen, maar na het protest van de buurtbewoners een bocht van 180° maken om geen kiesstemmen te verliezen. Hadden zij van bij het begin duidelijk gecommunieerd met de Parochiale werken dan had al deze commotie niet nodig geweest.
Wij laten ons niet in met de beslissingen van een autonome organisatie, die over haar gronden, gebouwen en gelden, vrij mag beslissen.
Een aantal vragen die hierbij echter gesteld kunnen worden is of deze zaal de opvolger zal/kan zijn van Ons Huis.

• Gaan de organisaties en bezoekers uit het centrum de weg wel vinden naar Heizijde?
  • Gaat bv de Chiro , van aan het Station, of de grote kerk, of vanop De Mot of Solleveld, naar Heizijde trekken voor hun eetfestijn of Christus Koning feest?
  • Hoe groot moet de zaal zijn om optimaal te renderen ?
  • Wat is de mogelijke impact van deze inplanting op de buurt en haar bewoners?
  • Hoe wordt de mobiliteit geregeld?
  • ….

N-VA voorstel

Wij zijn akkoord dat er nood is een aan polyvalente ruimte waar feesten, eetfestijnen,  fuiven mogelijk zijn.
Daarom doet N-VA een totaal ander voorstel:

Brandweer Lebbeke

Maak een PPS; een privaat  – publieke samenwerking tussen gemeente en parochiale werken mogelijk. Deze kan de meest diverse vormen aannemen.
Voorbeeld: De gemeente staat in voor de gronden, de parochiale werken voor gebouw, de exploitatie gebeurt gemeenschappelijk. De meest voor de hand liggende plaats lijkt ons de Omleidingsweg/ Flor Hofmanslaan, naast de brandweerkazerne.
Hier is  voldoende ruimte, wordt de overlast tot een minimum herleid, ligt centraal gelegen en heeft voldoende parkeergelenheden en heeft genoeg ontsluiting via de Flor Hofmanslaan.

Lebbeke 10.4.2017