U bent hier
De Denderwerken
N-VA Lebbeke vraagt duidelijkheid over de Denderplannen van Waterwegen en Zeekanaal.
Op dit ogenblik loopt er een studie bij Waterwegen en Zeekanaal over de uitdieping van de Dender en de vernieuwing van de sluis in Denderbelle.
De huidige bevaarbaarheid van de Dender en de capaciteit van het Sas is beperkt tot schepen van 600 ton.
Karel Uyttersprot : “Het sas van Denderbelle is 75 jaar oud en versleten.Het type van boten dat er nu kan versassen is max. 600 t en is commercieel totaal achterhaald. De basiscapaciteit is minimum 1350 ton.
Bouwt men een sas van deze omvang dan dient ook de vaargeul van Dendermonde tot Aalst te worden aangepast.
KarelTevens wensen wij dat de overgang van het sas voor voetgangers en fietsers mogelijk blijft, dit is belangrijk in woon-werkverkeer, maar voornamelijk als toeristische route in de wandel-en fietsknooppunten.”
Dagelijks wordt deze overgang gebruikt door zowat 120 personen.
N-VA heeft via de gemeenteraad gevraagd om Waterwegen en Zeekanaal uit te nodigen om toelichting te komen geven over hun plannen, de kosten-batenanalysen,
het economisch belang van het uitbaggeren van de Dender, de mogelijkheden voor nieuwe watergebonden bedrijven, het huidige gebruik van de Dender, de scheep- en pleziervaart,...
Denderbelle/Lebbeke/ Wieze is de enige gemeente tussen Dendermonde en Aalst op dit traject van ong 10 km.
De werken zijn ook van belang voor de waterhuishouding stroomafwaarts, in de regio.
*Mijn geboortehuis bevindt zich op het Dorp te Denderbelle, op geringe afstand van Belle Sas.