Callcentermedewerkers in de gevangenis in Beveren

Op 29 december 2017, over deze onderwerpen: Federale Parlement, Voorstellen

Sinds eind oktober stelt het dienstenbedrijf SoServices  gedetineerden tewerk als callcentermedewerkers in de gevangenis van Beveren. I.s.m. de overheidsdienst Cellmade (http://www.cellmade.be/) voeren zij markt- of tevredenheidsenquêtes uit. “Een win-win voor alle partijen”, vindt N-VA-Kamerlid Goedele Uyttersprot.

Cellmade is een project dat werd opgericht door de Centrale Dienst van de Regie voor Gevangenisarbeid, met als enig doel om lokale overheden en bedrijven aan te halen een deel van hun werk uit te besteden en te laten uitvoeren door gevangenen. Dit heeft veel voordelen en wel langs beide kanten: bedrijven krijgen kwaliteitswerk tegen lage tarieven en gevangenen vinden het een zinvolle dagbesteding. Daarnaast leren ze verantwoordelijkheid nemen om eventuele slachtoffers te vergoeden, doen ze beroepservaring op en is het zinvol als voorbereiding op hun terugkeer naar de maatschappij. Een win-win-situatie dus.

Nu dit project in Beveren reeds 1 maand loopt, stelde ik de minister enkele vragen over de manier waarop deze gedetineerden geselecteerd worden, over hun opleiding, de organisatie, de controle op de uitvoering en zo meer. 

Uit het antwoord blijkt dat deze gedetineerden vooraf door de lokale directie en de psychosociale dienst werden doorgelicht. Daarna kregen zij een gesprek met medewerkers van de overheidsdienst Cellmade en werden ze getest op hoffelijkheid, klantvriendelijkheid, communicatieve vaardigheden, het rustig blijven, computervaardigheden en zo meer. Na een opleiding van 12 uren door SoServices konden de 5 geselecteerden aan de slag.

Aan de hand van het beveiligde softwaresysteem Prison Cloud, kunnen zij dit werk vanuit hun cel uitvoeren. Er verschijnen telefoonnummers op het scherm van mensen die gebeld moeten worden. Vervolgens kunnen gedetineerden de vragen die gesteld moeten worden, aflezen op het scherm.
Zowel de kwaliteit als de veiligheid zijn belangrijk. Daarom worden de gesprekken door SoServices opgevolgd en kunnen er ook mystery calls gebeuren. 

“Dit initiatief zal ook in andere gevangenissen uitgerold worden, maar eerst wordt de evaluatie van dit project in Beveren afgewacht, dat voorzien is in de lente van 2018”, weet Goedele Uyttersprot.

 

Contact:
Goedele Uyttersprot: 0479/37 69 91

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is