Camerabewaking in Lebbeekse stations gevraagd

Op 8 maart 2023, over deze onderwerpen: Afdelingswerking, Gemeenteraad, Lebbeke, Mobiliteit, Politie, Veiligheid, Verkiezingen

Tijdens de meest recente politieraad van de zone Lebbeke-Buggenhout peilde raadslid Reinout De Mol (N-VA) naar de beveiliging van de fietsenstallingen aan de stations op het grondgebied. “Het station is een geliefkoosde plek voor fietsdieven. Er is aan geen enkele fietsenstalling aan de Lebbeekse stations camerabewaking aanwezig. Het is hoog tijd dat de NMBS haar verantwoordelijkheid neemt en op z’n minst camerabewaking voorziet,’ zegt De Mol.

Fietsdiefstallen blijven een ware plaag. Jaarlijks worden er in het hele land 30 000 tot 35 000 diefstallen gemeld, maar de politie schat dat slechts 35% van de fietsdiefstallen wordt gemeld. Het ware cijfer ligt dus vele malen hoger. Bepaalde locaties zijn vatbaarder voor fietsdiefstallen. Één daarvan is de stationsomgeving en de fietsenstalling van het station.  Ook aan de Lebbeekse stations, Lebbeke, Heizijde of Baasrode-Zuid werden al fietsen gestolen. Uit gegevens die Kamerlid Tomas Roggeman (N-VA) opvroeg bij de bevoegde minister blijkt eveneens dat de fietsenstallingen van al deze stations niet over camerabewaking beschikken. “Fietsdieven worden op geen enkele manier afgeschrikt om hun slag te slaan en ondertussen zijn de treinreizigers die hun fiets aan het station achterlaten de dupe,” zegt raadslid De Mol.

NMBS moet verantwoordelijkheid nemen

“We worden langs alle kanten aangemoedigd om zoveel mogelijk de wagen thuis te laten en met de trein en de fiets te reizen. Dan moet men zijn of haar fiets ook in alle veiligheid kunnen achterlaten,” klinkt het bij De Mol. Hij was dan ook tevreden met het antwoord dat hij kreeg tijdens de politieraad. Er zal vanuit het gemeentebestuur contact opgenomen worden met de NMBS om actie te vragen klonk het tijdens de laatste politieraad.