Mondelinge tussenkomst Carin Meert : RUP Gursten Velt

Op 27 december 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Lebbeke, Leefmilieu, Voorstellen
Gurstenvelt

Voorzitter, collega’s,

Wij hebben absoluut niets tegen de uitbreiding van KMO, integendeel. KMO geeft werk in eigen streek, stimuleert de economie en brengt geld naar de gemeentekas. Waar we het wel moeilijk mee hebben is de plaats en de manier waarop jullie het uitvoeren.

Toen wij indertijd vroegen of jullie in staat waren dit terrein zelf te onwikkelen, kregen wij van de voorzitter het laconieke antwoord “dat de periode voorbij was waarbij DDS de gronden mocht ontwikkelen en zij met de grote winsten gingen lopen”. Waars staan we nu, 4 jaar later???

Jullie hebben de buurtbewoners en de eigenaars van de onteigende gronden belogen en verkeerde informatie gegeven. De voorgestelde schets van 6 jaar geleden daar blijft niets meer van over.  Het terrein zal nu in de handen komen van een grote bouwheer (maatschappij). Met de enkele randvoorwaarden die in de verkoopakte staan, kan de bouwheer alle kanten uit
het zal waarschijnlijk een groot betonnen geheel worden, om zoveel mogelijk grond te benutten, met alle gevolgen van dien, nl. waterlast, geluidslast, extra verkeersdrukte,enz.

Waarom is in jullie visie over het volbouwen van onze gemeente en het onteigenen zo versnippert?

Waarom werk je niet in clusters?

Bijvoorbeeld alle:

• KMO bij elkaar , bv door uitbreiding aan D'Helst
  • Zorg bij elkaar op een aan een sluitende site.

Waarom hebben jullie er niet aan gedacht om het rusthuis op de plaats van de nieuwe SF/ assistentewoningen te bouwen,
Waarom de nieuwe SF /assistentewoningen niet op de plaats van het Gursten Velt ,
er zou voldoende plaats zijn om indien nodig uit te breiden. Maar daar kan men nu niets meer aan veranderen. De nieuwe SF zijn al in gebruik.

Maar men kan er wel aan denken, aangezien het Gursten Velt nu toch  volledig van de gemeente is , en het Sonnevelt nog niet, om bij verdere onderhandelingen voor een nieuw rusthuis  mss te  overwegen of dit geen betere plaats zou zijn om het  rusthuis naar het Gursten Velt te brengen. Er zou tevens voldoende ruimte zijn om een (Ere)park   aan te leggen met rustplaatsen voor onze ouderen en speeltuigen voor de allerkleinsten.

Het herdenkingsbeeld voor de slachtoffers , trouwens een voorstel van N-VA uit de vorige legislatuur, van de eerste WO  zou een meer respectvoller plaats hebben dan in een hoek geduwd te staan tussen  de KMO gebouwen.  zowel  de mobiele, minder mobiele ouderen als de kinderen van de na bij liggende scholen en crèches zouden  baat  hebben met  een groene oase van rust en ontspanning.

Er zou nog voldoende plaats zijn voor  de uitbreiding van het busbedrijf.

Waarom kiezen jullie voor versnippering?

Het is bijna kerstdag en nieuwjaar, een moment van vriendschap, samenhorigheid, gezelligheid, bezinning, goede voornemens, en liefde en respect voor elkaar.  Misschien moeten we met zijn allen eens stilstaan bij de woorden in  het gedicht van Alice Nahon “ het is goed in het eigen hart te kijken”.
Ik wens jullie allemaal een gezellige kerst en een gelukkig en veilig  nieuwjaar.

Carin Meert
N-VA gemeenteraadslid